Gemeenteraadsvergadering 29 november 2007

30 november 2007

Gemeenteraadsvergadering 29 november 2007

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 november 2007 werden 2 belangrijke punten behandeld. Het eerste punt was het stede bouwkundige plan voor het gebied Bastion 2.

Over dit onderwerp waren alle politieke partijen het in grote lijnen het met elkaar eens. Het stede bouwkundige plan is mooi en ambitieus (zie link). In de vervolgplannen moet rekening worden gehouden met de huidige bewoners van het gebied. Een terugkeer garantie werd door wethouder Oostrum afgewezen, niet haalbaar volgens hem vanwege de huidige uiterst lage huren in dit woongebied, maar wel werd door hem toegezegd dat minimaal het sociaal plan wordt gehanteerd en dat er met de bewoners zo nodig individueel naar oplossingen wordt gezocht. Vooralsnog moeten we het nog doen met het dit stede bouwkundige plan. In juni 2008 wordt het masterplan gepresenteerd, pas dan volgt verdere actie.

Bastion 2 is het puntvormige gebied bij de groene pijl op de kaart. Klik op linker + voor vergroting of vergroot de gehele kaart via de link. Het betrokken plangebied is de Nieuwe Walsteeg tot en met de Bagijnenwalstraat inclusief het postkantoor, de Rabobank en parkeergarage Kweeklust.

Grotere kaart weergeven

Het werd verder een nogal technische vergadering. Sorry voor het mogelijk verwarrende verslag, we hebben ons best gedaan..

Een 2e onderwerp waar alle partijen (m.u.v. Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem) hun mening over gaven was het raadsbeleidskader vrijwilligersbeleid. Hier werd de discussie scherp gevoerd. In de stukken die bij dit onderwerp waren verstrekt, stond b.v. dat er beoogde effecten in de verdere uitwerking zichtbaar zouden worden. Een motie van CU/SGP ging juist over deze effecten. Maar van de motie werd door het college van B&W gezegd dat in de motie effecten moest worden vervangen door resultaten. Maar het college was niet resultaatverantwoordelijk maar systeemverantwoordelijk. Snapt u het nog ??
De motie van Groen Links om als college van B&W en als gemeenteraad een voorbeeldfunctie in te nemen door in 2008 op de Make a Different Day vrijwilligerswerk te gaan doen werd eveneens door het college ontraden. Dus vrijwilligerswerk stimuleren door een voorbeeldfunctie in te nemen wilde men ook niet. Op een opmerking dat het koningshuis en het kabinet op genoemde dag zich wel inzetten voor vrijwilligerswerk werd niet serieus ingegaan door, de voorzitter van de vergadering, burgemeester IJssels. Jammer.

De opmerking van meerdere partijen dat het beleidsvoorstel nogal vaag was werd eveneens tegengesproken. Dat is nu abstract denken binnen het dualisme aldus wethouder Biemans en voorzitter IJssels namens het college. Het komt verder in het proces aan de orde. Natuurlijk kan niemand tegen het faciliteren en stimuleren van vrijwilligers werk zijn (het college wilde echter zoals gezegd geen voorbeeld geven, maar noemt toch dat ze het stimuleren) . De opmerking van Eva Dansen dat we dan niet tegen zouden kunnen stemmen vanwege de vaagheid, werd door de voorzitter afgedaan met ...... "en dat is nu het trucje, u kunt dus niet tegen zijn " en op de opmerking van de SP dat een informatiebrief vaststaand beleid is, en derhalve geen verdere discussie door de gemeenteraad noodzakelijk zou zijn, werd beantwoord met "dan wordt de informatiebrief vervangen door een nota waarop t.z.t. alleen met instemming kennis van genomen kan worden. Dit alles overziend was voor 3 van de 4 SP raadsleden reden om tegen te stemmen, de 3 leden laten zich niet alleen als plannen goedkeurende gemeenteraadsleden gebruiken. Alleen dhr. Broekman van de SP gaf als SP vertegenwoordiger zijn stem met "voordeel van de twijfel" aan het voorstel van het college. Dit omdat er werd gezegd dat de nota met de uitwerking, wanneer die aan de raad ter instemming wordt aangeboden, weer door de gemeenteraad op de agenda van de raad kan worden gezet, als de gemeenteraad er op- of aanmerkingen op heeft.

Voor verdere uitleg over het stemgedrag kunt u voorzover gewenst contact opnemen met mw. Dansen tijdens het inloopspreekuur van de gemeenteraad op dinsdagavond 4 december tussen 19.00 en 20.00 uur.