Gebied Tolhuis Affuitloods krijgt culturele bestemming

9 november 2007

Gebied Tolhuis Affuitloods krijgt culturele bestemming

Tijdens de raadsvergadering van 8 november waarin de algemene beschouwingen werden gehouden, diende de SP een motie in met de vraag om het gebied waarop de Affuitloods en het Tolhuis staat te bestemmen voor culturele activiteiten. Hoewel er eerst wat onduidelijkheden waren werd de motie door het College van B&W overgenomen en zal nu worden gestudeerd op de vraag wat er in dat gebied allemaal zou kunnen komen. Het College opperde om te onderzoeken of in het Tolhuis een Historisch museum kan worden ingericht.

De SP kan daar in mee gaan, temeer omdat vorig jaar de SP heeft gepleit, ook door middel van een motie, om te komen tot inrichting van een historisch museum buiten het huidige museum. Dat werd toen afgewezen door de raad.
Er wordt nu gedacht om het historisch gedeelte uit het Gorcums museum te halen en onder te brengen in het Tolhuis met daarbij het inrichten van bijvoorbeeld stijlkamers. Het Gorcums Museum zou dan de plek zijn voor hedendaagse kunst en als het Hamelhuis klaar is zou daar bijvoorbeeld exposities van Zuid Koreaanse kunstenaars kunnen worden gehouden. Ook zou daar, zoals vorig jaar door de SP is voorgesteld, exposities over avontuur en reizen kunnen worden gehouden.
Wanneer er om de een of andere reden geen Historisch Museum in het Tolhuis kan komen dan kan er worden gezocht, in samenwerking met de vereniging Hendrik de Keijzer, waarvan het Tolhuis is, naar andere gegadigden in de culturele sfeer.
Voor de Affuitloods wordt op dit moment aan plannen gewerkt om daar een blijvende expositieruimte, een kunstenaarswerkplaats en een kunst/cultuurcafé in onder te brengen. In de werkplaats zou dan ook de beeldhouw- en boetseersursussen van ‘TOON’ kunnen worden gehouden. De cursisten hebben dringend een andere ruimte nodig. We wachten de ontwikkelingen af maar de eerste stap is gezet. En de SP kan tevreden zijn met het behaalde succes.
Ro van Doesburg heeft speciaal voor de SP een gedicht gemaakt als pleidooi voor het cultuurcafé. Dit gedicht is tijdens de begrotingsvergadering door de fractievoorzitter van de SP, Eva Dansen, voorgedragen.

Pleidooi voor een
Cultureel Café in de Affuitloods
uitgesproken door de Affuitloods zelve

Hier stalde ik in oude tijden