Weekbrief van de fractie : weekbrief 42 van 15 t/m 21 oktober

21 oktober 2007

Weekbrief van de fractie : weekbrief 42 van 15 t/m 21 oktober

Dat is lekker. Schrijven we net dat er 4 jaar lang wekelijks een nieuwsbrief verschijnt. Verschijnt hij over week 41 niet. Excuses voor deze misser. Maar vandaag verschijnt er weer een weekbrief geschreven door een fractielid van de SP in de gemeente Gorinchem.

Tekening week 42.

Weekbrief 41 is niet verschenen.

Deze week gebeurde er plaatselijk in de politiek niet veel. Er waren geen gemeenteraadsbijeenkomsten en geen -vergaderingen. De gemeente liet niet echt heel veel van zich horen. Ja, natuurlijk het archief van Giessenlanden werd verhuisd naar Gorinchem maar daar kan ik niet echt veel over schrijven.

Maar deze week verscheen er wel commentaar op de communicatie van de gemeente.
Op de internetkrant Zuid-Holland-Zuid staan 2 artikelen over het feit dat de gemeente Gorinchem samenwerkt met TV Rijnmond aan een 8 delige serie over Gorinchem. En dat hier niet is samengewerkt met StadsTV Gorinchem in oprichting en dat doet natuurlijk pijn bij deze club. Vele zaken worden er bijgehaald. De gemeenteraad wordt opgeroepen om alles goed in de gaten te houden. We doen niet anders, maar wij wachten eerst de serie en de financiele verantwoording en het resultaat maar eens af voordat we commentaar geven.

Datzelfde gaan we doen over het Koreabezoek van een gemeentelijke delegatie. Zaterdag 20 oktober stond er een zeer kritisch artikel in het AD Rivierenland van de hand van Anja Boeken. De kop: "Naar Korea : de lessen van een missie" en "Professionalisering Gorcumse missie noodzakelijk" spreken boekdelen. Anja Boeken was een van de deelnemers aan de Zuid Korea reis. De delegatie was daar om om Gorinchem en het nog te bouwen Hamelhuis te promoten. Daartoe zijn in Korea gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van diverse Nederlandse en Gorinchemse bedrijven (van Oord) over hun mogelijke hulp en -inbreng. Ook zijn er gesprekken gevoerd met touroperators. Nu weten wij wel dat het noodzaak is om eerst te zaaien en dan te oogsten. Op vragen van ondergetekende over het resultaat aan dhr. IJssels (voorzitter van de delegatie) antwoordde hij in dezelfde termen. Hij was zeer enthousiast en deelde mij mee binnen afzienbare tijd de resultaten aan de gemeenteraad te zullen meedelen in een presentatie.

Het verbaasde mij dan ook gezien bovenstaande, dat reisgenote Anja Boeken een totaal ander geluid liet doorklinken in het AD Rivierenland.Zij vond o.a. dat de presentatie van de gemeente aan de touroperators nogal onprofessioneel was en niet goed was voorbereid. . Zij pleitte zelfs voor professionele inzet i.p.v. de inzet van de bestuurders en ambtenaren. Uit het commentaar van wethouder Jack Oostrum werd duidelijk dat er inderdaad nogal wat mankeerde. Letterlijk was zijn antwoord.....Een goede voorbereiding is het halve werk... Dat is nu onvoldoende gebeurd.....

We zijn dan ook benieuwd naar de presentatie van de delegatie aan de gemeenteraad.

Ook stonden we zaterdag in de binnenstad van Gorinchem met onze marktkraam, wederom een drukke dag. We deelden een kraambrief uit die nu ging over het kritiek geven- en het kritiek krijgen door en op de SP. Z.s.m. zal deze kraambrief op deze site worden geplaatst.

Met vriendelijke groet,

Piet van Andel