Interessante Open dag Groenvoorziening goed bezocht

27 oktober 2007

Interessante Open dag Groenvoorziening goed bezocht

De mensen die niet zijn wezen kijken hebben veel gemist. Bij de gemeentelijke groenvoorziening was het zaterdag 27 oktober Open Dag. Na de eerste uitzending van het Gorcums Journaal op RTV Rijnmond wat over het groen van Gorinchem ging was het te verwachten dat velen naar de Haarsekade zouden komen. 75 jaar bestaat de groenvoorziening dus werd er groots uitgepakt.

Een divers programma werd er voorgeschoteld. Het was droog weer dus alles wat buiten was opgesteld kon worden bezocht. Er was een marktpleintje waar o.a. voor kinderen een vragenrondje was gemaakt over natuurproducten. Je kon met wat graafmachines aan de gang en met blazers een partijtje blaasvoetbal doen. Medewerkers van de groenvoorziening die normaal met bomen bezig zijn stonden met kettingzagen allerhande dingen van hout te maken. Grote houten bijlen, vogelhuisjes, etc. Er was ook een tractor gemaakt van boomstammen en een grote plantenbak. Klaar terwijl u wacht.
Heel interessant was de demonstratie composteren. Het is uniek dat een gemeente als Gorinchem zelf zijn compost maakt. Daar moet dan wel af en toe grote machines voor worden gehuurd maar het is voor de medewerkers erg motiverend om daar te werken en het is goedkoper dan het elders te brengen. Grote bergen natuurlijk afval worden eerst via een grote pletmachine tot vezels geplet Dit wordt gestort op hopen en vermengd met ander materiaal als bergen gras. Via broei met een temperatuur van 80o worden de materialen tot grove compost omgezet waarna het met een grote rollende zeef wordt gereinigd. Uiteindelijk wordt dit materiaal in de verschillende plantsoenen van Gorinchem gebruikt om de grond luchtig te houden.
Medewerkers van de groenvoorziening vertelden met veel enthousiasme over hun werk. We zullen waarschijnlijk 10 jaar moeten wachten voor er weer zo’n grootschalige Open Dag kan worden georganiseerd.