Weekbrief 35 van 27 augustus t/m 2 september 2007

2 september 2007

Weekbrief 35 van 27 augustus t/m 2 september 2007

Het is schrikken als je 's zondagsmorgens vroeg via de radio moet horen dat er in de nacht van zaterdag op zondag veel is gebeurd bij de zomerfeesten.Een nep-bom werd ontdekt. Veel mensen moesten vertrekken en natuurlijk werd gezien het tijdstip het feest voor die avond afgelast. Op zondag bleek dat het nep-explosief onderdeel van de expositie "Leven uit een koffer te zijn". Een expositie die zaterdagavond van start gaat in het Gorcums Museum.

Nou dat is dan lekker. Een optreden stoppen, een optreden afgelasten en 8000 man naar huis sturen. Ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat krijgen, en voor wie deze zaak gevolgen gaat krijgen.

Met spanning hebben we naar de raadsvergadering van afgelopen donderdag toegeleefd. Er waren twee agendapunten waar we moeite mee hadden. De eerste was de benoeming van de nieuwe wethouder van Stadsbelang en de andere de manier waarop er geen procedure is geweest voor de aanstelling van de nieuwe interim raadsgriffier.
De oppositie wist niet wie de wethouder was, dus op wie er moest worden gestemd. D.w.z. zij was niet in de gelegenheid gesteld om kennis te maken. Dat is toch het minst wat je doet bij de aanstelling van een nieuwe wethouder.
Tenslotte moeten alle partijen met hem samenwerken, niet alleen de coalitiepartijen. ChristenUnie/SGP wist dat niet en vond dat ook niet in de haak. Een uitvoerig verslag van de wethouderverkiezing vind u op deze site. Uiteindelijk werd de vierde wethouder toch gekozen met 14 tegen 7 stemmen. Het blijft waarschijnlijk voor altijd de vraag waarom de VVD en Stadsbelang in hun verkiezingsprogramma zetten dat drie wethouders voldoende zijn, maar stemmen voor vier. Stadsbelang heeft eerder zelfs, bij monde van de fractievoorzitter gezegd dat als er drie wethouders zouden zijn, zij de coalitie ook zouden steunen. Pierre Schefferlie P.v.d.A. wilde nog even kwijt dat de SP nooit tegen een vierde wethouder is geweest. Dat had hij geconcludeerd uit de gesprekken die we hebben gevoerd bij de coalitieonderhandelingen. Het wil dus zeggen dat als je nooit iets hierover hebt gezegd, omdat het nooit aan de orde was, dat je dan akkoord gaat met vier wethouders omdat de P.v.d.A. dat wil. .Heel vreemd allemaal, maar dat is schijnbaar politiek gedoe.

De oppositie wilde het punt van de aanstelling van een raadsgriffier van de agenda halen om een sollicitatieprocedure te kunnen starten om de nieuwe raadsgriffier aan te stellen. Dat was nu niet gebeurd en de voorzitter zei dat dat ook niet bij de vorige interim raadsgriffier was gebeurd dus dat hoefde nu ook niet vond hij. Een raadsgriffier is wel volledig ten dienste van de gemeenteraad dus zou het in elk geval hoffelijk zijn geweest als zij een profiel had kunnen maken en in de procedure wat meer zeggenschap had kunnen hebben. Ook over dit punt kunt u op deze site alles lezen. Uiteindelijk is oud-raadsgriffier Hans Andeweg (met 12 stemmen voor en 9 tegen) weer gekozen tot tijdelijk raadsgriffier voor een maximale duur van twee jaar. Een oud gezegde is dat je nooit een oud-medewerker moet terugnemen als die op vrijwillige basis is vertrokken. Maar dat geldt dus niet in het ‘Gorcumse model’.

Ik kreeg deze week een heel mooie DVD van de Natuur- en Vogelwacht de Vijheerenlanden. Het kan voor iedereen ook zinvol zijn om de DVD te bekijken, zeker als u wilt gaan fietsen of wandelen in dit gebied. (de DVD is nog steeds gratis te krijgen in het natuurcentrum de Schaapskooi te Schoonrewoerd). Kijk op www.kijkvanafdedijk.nl of www.natuurcentrum.nl. Beslist de moeite waard met veel informatie over dit mooie gebied met heel veel natuur.
U kunt de, bij de DVD ingevoegde) fietskaart (469kB) en de achterkant van de fietskaart (1.8 MB) ook als PDF documenten downloaden. De achterkant van de fietskaart geeft een beschrijving van op de fietskaart genoemde items als 'beleefpunten' en wandelroutes.

A.s maandagavond is de Open avond van de Volksuniversiteit. Deze wordt gehouden in het gebouw van het Da Vinci College aan de Mollenburgseweg 82 van 19.00 tot 21.00 uur. Als u voor het najaar en winter interessante cursussen zoekt kunt u hier terecht. MEE, de Bibliotheek en RIVAS zullen ook aanwezig zijn met hun cursusaanbod.

Een interessante week toegewenst.
Gerard Broekman, raadslid SP-afdeling Gorinchem.