Voor een keer landelijk : dansen met Tichelaar

29 september 2007

Voor een keer landelijk : dansen met Tichelaar

Voor een keer een stukje landelijk nieuws, en wel over de PvdA zoals zij hebben gehandeld in week 39.
Onderstaand artikel is overgenomen van de site nu.nl

Jacques Tichelaar heeft een beroerde week achter de rug. Eerst maakt hij zich politiek ongeloofwaardig door zijn fractie tegen een nieuw referendum te laten stemmen, vervolgens wordt met een kabinetscrisis gedreigd in verband met de versoepeling van het ontslagrecht. De PvdA lijkt volledig de weg kwijt.

Onnodig en onwenselijk
Zo typeerde PvdA-fractievoorzitter Tichelaar een nieuw referendum over de Europese Grondwet. Het was onnodig het volk te raadplegen omdat alle wensen van de PvdA in de nieuwe versie van de Grondwet waren ingewilligd. Er zou namelijk geen Europees volkslied komen en ook een Europese vlag was van de baan. En zo waren er nog wat zaken die gelukkig niet doorgingen. Trouwens, zo legde Tichelaar uit, het is helemaal geen Grondwet, maar gewoon een verdrag. Een verdrag zoals wij er al zoveel hebben in Europees verband. Waar hebben wij het eigenlijk over?

Gestuntel

Het was wederom een knap staaltje kiezersbedrog dat Tichelaar ten tonele voerde. Het is dat de term zo uitgehold is, anders zou ik zeggen dat hij aan het draaien was voor de camera's van het journaal en de actualiteitenprogramma's. Wiegen met zijn heupen was het. En aan alles kon je zien dan Tichelaar geen danstalent heeft. Wat een gestuntel.

Het is natuurlijk een gotspe om net te doen alsof het nieuwe verdrag totaal anders is dan de oude Grondwet. Alsof Nederland samen met Frankrijk de andere lidstaten heeft kunnen overtuigen dat het allemaal anders moet. Negentig procent van de oude Grondwet is onveranderd gebleven in het verdrag. De belangrijkste vernieuwing is dat de individuele lidstaten op een aantal belangrijke terreinen hun vetorecht zijn kwijtgeraakt. Dat was ook hoognodig met 27 lidstaten. Door het vetorecht werd de besluitvorming volledig lam gelegd.

Monsterverbond

Het is bovendien niet mogelijk dat alle grieven die de PvdA-achterban tijdens het eerste referendum had nu als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Het lastige van het "nee" tegen de Europese Grondwet was dat de uitslag zo moeilijk viel te duiden. Waar hadden de kiezers nu nee tegen gezegd? Tegen de vlag en het volkslied? Het tegenkamp was eerder een monsterverbond van allerhande Eurosceptici. Het referendum ging met name over onderwerpen waar niet over gestemd kon worden. Het was de euro, Balkenende en de uitbreiding van de EU waar men tegen stemde. Het was een uiting van maatschappelijk onbehagen.

Waarom het referendum onwenselijk was, legde Tichelaar niet uit. Allicht niet, want het was vooral de PvdA die had aangedrongen op het eerste referendum en in zijn verkiezingsprogramma had staan dat er weer één moest komen. Onwenselijk was het vooral omdat coalitiepartner CDA mordicus tegen een referendum is. Terecht, zou ik zeggen, want het onderwerp is veel te ingewikkeld voor de gemiddelde burger. Wij hebben juist volksvertegenwoordigers om dit soort lastige beslissingen voor ons te nemen.

Ontslagrecht

Tichelaar liet doorschemeren dat hij verwikkeld was in een listig politiek spel. Hij zou de steun van zijn fractie voor het CDA-standpunt hebben geruild voor een kroonjuweel van het CDA; de versoepeling van het ontslagrecht. De plannen waar Donner al maanden op broedt, zouden nu niet meer doorgaan.

Al snel bleek dat Tichelaar het spel toch niet zo handig had gespeeld. Er was toch geen politieke deal. Nu dreigt de PvdA-fractie met een kabinetscrises. Ook volstrekt ongeloofwaardig. Het laatste wat de PvdA zou doen is nieuwe verkiezingen uitlokken, want dan komt zij er bekaaid vanaf.

Symboolpolitiek

De PvdA is nog steeds de dreun van de verkiezingsnederlaag niet te boven. De partij is volledig de kluts kwijt. Ernstig op zoek naar nieuwe ideologische veren. Maar zijn die nu werkelijk in het protest tegen de versoepeling van het ontslagrecht te vinden? Het ontslagrecht is hoognodig aan vernieuwing toe, daar zijn de meeste deskundigen het wel over eens. Meer flexibiliteit leidt uiteindelijk tot meer werkgelegenheid. Wat kan je daar als sociaal-democratische partij op tegen hebben? Het verzet van de PvdA is simpelweg symboolpolitiek voor een achterban die allang SP stemt.