Bijeenkomst van Het Pact van Bleskensgraaf

26 september 2007

Bijeenkomst van Het Pact van Bleskensgraaf

Dinsdagavond was er weer een ‘werkavond’ voor gemeenteraadsleden uit de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Dit keer was het in het Zorgcentrum Graafzicht in Beskensgraaf. Voor Gorinchem waren aanwezig twee raadsleden van de PvdA, twee raadsleden van de SP, één van CU/SGP en één met fractieassistent van GroenLinks.
Het was een avond zoals eerder al was geweest in De Til te Giessenburg met als onderwerp Civil Society. Cicil Society wordt op verschillende manieren uitgelegd maar het duidelijkst wordt het als je zegt dat het te maken heeft met de zorgzame samenleving: klaar staan voor elkaar. Het streven is dat er in 2015 een levensloopbestendige regio is ingevuld.

Na een welkomstwoord van de voorzitter gingen de deelnemers circuleren langs drie workshops. Helaas was de eerste workshop waar ik aan deelnam om technische redenen erg chaotisch. Er werd een ‘boekje’, de ideeën catalogus, uitgedeeld waarin een handreiking voor burgers gemeenten, zorgorganisaties, welzijnsorganisaties, woningcorporaties, patiënten- en consumentenorganisaties en andere betrokkenen.
Er staat bijvoorbeeld een samenvatting in van de lezing van prof. Piet Dekker van 19 april j.l. Ook staan er vele voorbeelden in van gemeenten die met contacten met burgers bezig zijn. Ik moet zeggen dat het beter lijkt dan dat het is. Bijvoorbeeld staat er over Gorinchem iets in over de Wijkschouw, dat daar de burgers vrij met de voorbij wandelende raadsleden en collegeleden kunnen praten. Dat heb ik bijvoorbeeld nog nooit ervaren. Volgens mij worden de burgers van de wijk waar de wijkschouw wordt gehouden niet ingelicht over het bezoek. Het kan natuurlijk zijn dat het mij niet erg duidelijk is. Wat er niet in stond was de Wijk van de maand. Dat is nu wel iets in Gorinchem waar de wijkbewoners hun zegje mogen doen.
De tweede workshop ging over Domotica en wonen. Domotica is iets wat erg in de belangstelling staat. We kregen een uitleg van een student die bezig is met een onderzoek naar de behoefte van domotica. Domotica is een ander woord voor de zorg in samenhang met techniek. Dus bijvoorbeeld zorgoproep in seniorenwoningen. Als er iets te vragen of op te merken is dan kan dat bij Focus Cura (link) Dick van Zanten van de Bevo hield een verhaal over de bouw van woningen en voorzieningen in de Regio. Er is net een folder in de brievenbus gekomen waarin de verschillende wooncorporaties in de regio uitleggen wat ze tot 2011 van plan zijn; “Het bod aan de regio”. Hij vertelde bijvoorbeeld dat er in de regio t.a.v. levensloopbestendige woningen:
1351 nieuwe woningen in de huursector zullen komen,
499 vervangende woningen in de huursector
709 nieuwe woningen in de koopsector
4401 vervangende in de koopsector.
Dit geldt dus voor de gehele regio. Dat zal nog knokken worden waar ze zullen worden gebouwd.
De derde workshop ging over de lokale actieplannen. Daarvan ligt het initiatief bij de gemeenten en er zullen volgend jaar bij de gemeenten voorstellen moeten liggen. De gemeenten Gorinchem en Giessenlanden zijn er nog niet mee begonnen. Waarom niet???
Al met al is het altijd goed dit soort bijeenkomsten te bezoeken. Je komt steeds weer meer te weten. En zaken ten aanzien van de maatschappelijke ontwikkeling in de verzilvering (vergrijzing) zijn toch wel erg belangrijk aan het worden.

Gerard Broekman, raadslid SP-Gorinchem