Weekbrief 32 van 6 t/m 12 augustus

12 augustus 2007

Weekbrief 32 van 6 t/m 12 augustus

Maandag is het raadswerk weer begonnen voor de SP fractie. Maandagavond hebben we weer een fractievergadering gehouden waarin we de zaken die tijdens de vakantie voorbij zijn gekomen hebben besproken. Zo hebben we een brief van de gemeente gehad waar we binnen twee dagen op moesten reageren. Dat gebeurt dus ook bij raadsleden. Het ging over de situatie bij/op de griffie.
Aanstaande dinsdag is er weer een gemeenteraadsbijeenkomst waar iedereen weer met de fracties kan praten en eventueel in kan spreken.

Ik was gevraagd door een inwoonster van Gorcum om haar te helpen bij het maken van een wandelroute in Gorinchem over architectuur en beeldende kunst. Vrijdag ben ik de gehele dag daarmee bezig geweest. Ik heb een aardige route uitgezet met de fietsroute van de architectuurplaquette en het Gorcums beeldenboekje als uitgangspunt. Het is een aardige route geworden voor de mensen die een cursus volgen voor architectuur geïnteresseerden in Rotterdam. Het wordt op woensdag gehouden en we kunnen dan dus gratis naar het Gorcums museum en ook is de tentoonstelling er in de affuitloods. Mooi meegenomen.

Deze week heb ik weer eens zitten luisteren naar een CD van Kees Korbijn. Deze liedjesschrijver en zanger was in de jaren zestig ook lid van het Asoosjale Orkest uit Rotterdam. Hij heeft daarna veel liedjes geschreven over de afbraak van de zorg-samenleving in Nederland. Enkele jaren geleden heeft hij opgetreden in de Schutse, tijdens een thema-bijeenkomst van de SP over ouderen. Ik vind het liedje over de mantelzorg erg goed getroffen. De CD en het tekstboekje waren te koop bij het ouderenplatform van de SP in Rotterdam. Ik weet niet of ze er nog zijn. Het is wellicht leuk om de tekst van verschillende liedjes af en toe op onze site te zetten. Hierbij dan het liedje ‘Mantelzorg’:
------------------------------------------------------------------------

• Anne zorgt voor Herman, bijna veertig jaar getrouwd
    Want in het hoofd van Herman gaan er soms dingen fout
    Anna kan geen kant op, doet de boodschappen met spoed
    Omdat Herman in zijn eentje van die vreemde dingen doet
    Anna zorgt voor Herman, heeft dat niet op school geleerd
    Want in het hoofd van Herman gaat nu alles echt verkeerd

Als buurvrouw niet kan helpen, dat is lijden dat is last
    Dan bindt Anna voor de boodschap eventjes haar Herman vast
    Regeren is vooruitzien maar de heren in Den Haag
    Die zitten niet met Anna of met Herman in hun maag
    Die strooiden met miljarden voor een hoge-snelheidslijn
    Om zo tien minuten eerder in de stad Parijs te zijn.

’t Is voor doodvermoeide Anna en die man vast in zijn stoel
    Al met al in hun misère een verrukkelijk gevoel
    Dat Den Haag de schatkist leegschept in een zakelijk besef
    Niet aan hulp in de ellende maar aan de JSF

• --------------------------------------------------------------------------------------
    Desalniettemin een hele warme week gewenst.

Gerard Broekman, raadslid SP-fractie Gorinchem