Griffier benoemen "geen eitje"

31 augustus 2007

Griffier benoemen "geen eitje"

Buiten de ambtenaren van de gemeente Gorinchem en politiek geïnteresseerden is de functie van griffier voor velen onbekend. De griffier is de functionaris die zorg draagt voor een correcte samenwerking tussen de gemeenteraadsleden en de ambtenaren en tussen de gemeenteraadsleden en het het college van B&W . Hij of zij moet een soort "spin in het web" zijn en de gemeenteraadsleden de weg wijzen in gemeente land. Hij of zij is daarmee voor de gemeenteraadsleden een zeer belangrijke persoon binnen de gemeentelijke organisatie

Wettelijk is dan ook bepaald dat benoemingen van een griffier worden gedaan door de gemeenteraad. In Gorinchem is er momenteel een probleem op de werkplek van de griffier "de griffie".
De zeer ervaren adjunct-griffier is met pensioen gegaan, de huidige griffier zit al geruime tijd ziek thuis en zal waarschijnlijk niet meer terugkomen. Deze griffier is tijdelijk vervangen door een ad-interim griffier. Deze vertrekt en wordt nu vervangen door een griffier die op een inleenovereenkomst voor maximaal 4 x een half jaar werkzaam zal zijn. Alleen om deze "tijdelijke" benoeming (niet alleen voor ziekte maar mogelijk dus veel langer) goed te keuren is een bepaalde procedure vereist vond de meerderheid van de gemeenteraadsleden. Gedacht werd aan o.a. een gesprek tussen de beoogde griffier en de gemeenteraadsleden. ZIj moeten tenslotte samenwerken. En ook een profiel had geen overbodige luxe geweest. Alleen dat is allemaal niet gedaan vanwege de snelheid van handelen.Vandaar dat er veel commentaar was op de door de burgemeester gevolgde procedure ( geen profiel, geen gesprek en snel in vakantietijd).

Bijna de meeste partijen waren het daarover eens, en gaven dit ook aan in hun commentaar. Daarna werd er schriftelijk (dus anoniem) gestemd over de benoeming van de griffier. Behoudens de oppositie stemden met een zeer hoog waarschijnlijkheidsgehalte 2 VVD gemeenteraadsleden tegen. Er waren dus ook gemeenteraadsleden die wel tegen de gevolgde procedure waren, maar uiteindelijk toch te slappe knieën hadden om hun eigen mening om te zetten in daden. Van de 21 aanwezige gemeenteraadsleden waren er uiteindelijk 12 voor de uiteindelijke benoeming en 9 tegen. En dit terwijl dit soort benoemingen naar de mening van de SP fractie eigenlijk unaniem zouden moeten zijn.