Weekbrief 29: van 16 t/m 22 juli

22 juli 2007

Weekbrief 29: van 16 t/m 22 juli

Deze week heeft zich maar één noemenswaardige gebeurtenis voorgedaan. Dinsdag is het boekje met het nieuwe jaarprogramma van de Volksuniversiteit gepresenteerd. Dat was in het gezellige Perzisch restaurant Abbas.
Vele bestuursleden, en andere betrokkenen van de Volksuniversiteit en wethouder Harmen Akkerman waren aanwezig. De voorzitter was verheugd dat er weer voor een jaar cursussen worden aangeboden. Vooral de basis van de cursussen, de vele taalcursussen, kan daardoor blijven bestaan. Het heeft er even op geleken dat de Volksuniversiteit zou moeten ophouden te bestaan, maar o.a. de gemeente vond dat dat niet goed was voor de Gorcumse bewoners.

Ook wethouder Akkerman liet zich uit in die woorden. Hij benadrukte het feit dat o.a. door de Volksuniversiteit verschillende samenwerkingsvormen zijn ontstaan. O.a. met de middenstand en de bibliotheek. Cateringbedrijf Stalenhoef, eetcetera heeft o.a. een kok beschikbaar gesteld om verschillende cursussen te geven. Cursussen van 2 avonden over het maken van o.a. Tapas en truffels en bonbons. Ook de cursus Perzisch koken is zo’n samenwerkingsvorm met de eigenaar van restaurant Abbas. De Bibliotheek is ook steeds meer bezig met de Volksuniversiteit en niet alleen door het neerleggen van de cursusboekjes. Er zullen ook cursussen van de Volksuniversiteit in de bibliotheek worden gegeven.
Samenwerking is een belangrijk element binnen de samenleving waardoor veel mensen positief tot iets komen. Vooral als deze samenwerking vanuit de burgers of burgerorganisaties ontstaat. Niet door het van boven op te leggen dus. De Volksuniversiteit ontwikkelt zich in die zin tot een goede organisatie en daarom vond het gemeentebestuur het belangrijk dat, minstens nog een jaar, de kans moest worden gegeven deze ontwikkeling te laten groeien.
Het cursusboekje kan worden aangevraagd via Gorinchem@volksuniversiteit.nl of 0183 646831. De nieuwe cursussen zijn na de zomervakantie ook te vinden op de site van de Volksuniversiteit. Uiteraard onderstaand de link.

Zaterdag kwam nog de eerste Nieuwsbrief van de Vrienden van Hamel in de bus. De bedoeling is dat het regelmatig zal worden toegezonden aan de mensen die zich vrienden van het Hamelhuis voelen en dat ook met een financiële bijdrage onderstrepen. Het bestuur van de Hamel Foundation hoopt in oktober met de bouw van het Hamelhuis te kunnen starten. Het bestuur schrijft dat de fondsenwerving flink op dreef is. Men kan zich uiteraard blijven aanmelden. Hieronder de link naar de site van het Hamelhuis.

Maak er een gezellige week van
Gerard Broekman, raadslid SP-afdeling Gorinchem