Weekbrief 27 van 2 t/m 8 juli 2007

8 juli 2007

Weekbrief 27 van 2 t/m 8 juli 2007

Het is altijd goed om te kijken hoe anderen zaken regelen, om daarvan te leren. Maandag togen we met veel mensen uit het onderwijs, woningcorporaties, gemeenteraad, etc. naar Elst. Daar was nog niet zo lang geleden een Brede School neergezet en omdat in Gorinchem ook enkele Brede Scholen op de rol staan gingen we daar leren. Er werd veel verteld, hoe het tot stand is gekomen en hoe het in elkaar zat.

Broekman druk..druk...druk... in de VUT
Broekman druk druk..in de VUT

Drie scholen waren los van elkaar in 1 gebouw gezet en daartussen waren wat ruimten waar gezamenlijk gebruik van kon worden gemaakt. Ook was er in het gebouwencomplex peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, ook voor kinderen met een handicap. Op de bovenverdiepingen waren gezondheidsvoorzieningen, woningen voor begeleid wonen en voor senioren. Alles zag er erg mooi uit, maar de onderlinge samenhang was niet echt zichtbaar. Men werkte duidelijk los van elkaar. Bij het verhaal van een van de schoolhoofden bleek dat er nogal wat last werd ervaren van jongeren die op de speelplaatsen zelfs het kunstgras in de brand staken. Het bleek dat aan alles was gedacht maar er was geen Sociaal Cultureel Werk in het complex bedacht en dus ook geen plek voor jongeren. Het gebouw lag in een Vinexlocatie dus over een X-aantal jaren zouden daar meer problemen kunnen komen, gezien alle ontwikkelingen.
Met klem werd er dan ook tijdens de discussie na afloop van de bezichtiging aangedrongen op goede voorzieningen in de Brede Scholen die in Gorinchem gaan komen. Daar zal Stichting Arkelstad voor moeten gaan zorgen en daar zal dus sterke druk op moeten worden gezet dat er in de Brede Scholen voldoende ruimten worden geclaimd door Stichting Arkelstad. Het lijkt erop dat daar nog niet voldoende aandacht voor is. Ook zal er een duidelijke samenwerking moeten worden bewerkstelligd tussen de verschillende gebruikers van de Brede School. Pas dan kan een Brede School optimaal functioneren. Wij houden het in elk geval goed in de gaten.

Dinsdag tot en met vrijdag was ik met reisbureau Symposion 2005 met 30 personen naar de Documenta in Kassel Het reisbureau is ontstaan vanuit de vrijwilligers van het Symposion in 2005 en mensen die graag bezig zijn met kunst en cultuur kunnen inschrijven om mee te gaan met excursies. Twee keer in het jaar een 1daagse excursie en 1 keer per jaar een meerdaagse excursie, steeds naar interessante gelegenheden voor kunst en cultuur. Dit keer dus de Documenta.

Klaprozenveld voor het Fredericianum
Klaprozenveld

Een van de zalen
Een van de zalen:

Gezicht op Schloss
Gezicht op Schloss Wilhelmshohe vanaf de Hercules

Eens in de vijf jaar wordt deze wereldtentoonstelling voor hedendaagse kunst gehouden. Dit jaar alweer Documenta 12. Op 16 juni is de tentoonstelling geopend en duurt altijd 100 dagen. Op de heenreis gingen we nog even langs in Herford naar een nieuw museum, gebouwd door Frank Gehry, het Marta Herford museum. In het restaurant van het museum, na de rondgang, kwamen we de bekende kunst-conservator Jan Hoet tegen die daar nu enkele dagen per week de tentoonstellingen bedenkt. Na een kort gesprek met hem en zijn handtekening in het boek over het museum gingen we verder naar Kassel. Het was weer een heel prettige reis en iedereen was na vier dagen moe maar voldaan. Veel gezien, een erg goed hotel en een goede sfeer onderling. Mensen uit Gorinchem en directe omgeving die van kunst en cultuur houden en via de nieuwsbrief op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen van het reisbureau kunnen dat aan mij doorgeven (gerard.broekman@planet.nl).

Maak er verder een mooie week van.
Gerard Broekman, raadslid SP-afdeling Gorinchem