Waarschuwing voor tekort aan starterswoningen

16 juli 2007

Waarschuwing voor tekort aan starterswoningen

Vandaag op nu.nl dit bericht over het groeiende tekort aan starterswoningen (zie overigens de definitie van een starterswoning in dit artikel. Hier valt natuurlijk ook nog genoeg over te zeggen).
Dus het blijkt nu toch dat het bouwen van alleen dure woningen, zoals in geheel Nederland en ook in Gorinchem al jaren wordt gedaan) , niet voldoende zoden / woningen aan de dijk zet. Weet u de laatste huurwoningen van Gorinchem te staan ????

Architecten en aannemers waarschuwen voor een groeiend tekort aan woningen voor starters de komende jaren. Zij noemen de doelstelling van het kabinet om 80 tot 100 duizend nieuwe woningen te realiseren niet reëel.

Dit meldt USP Marketing Consultancy en Bouwkennis maandag op basis van onderzoek.

Twee procent van de architecten verwacht dat er de komende jaren meer starterswoningen zullen worden gebouwd. Aannemers zijn nog pessimistischer: geen van de ondervraagde aannemers verwacht meer woningen voor deze doelgroep de komende jaren. En dat terwijl er aan dit woningtype volgens de politiek en de woningmarkt het meest behoefte is.

Starterswoningen zijn volgens USP Marketing Consultancy en Bouwkennis woningen met maximaal twee slaapkamers en niet duurder dan 180 duizend euro. Architecten en aannemers verwachten wel dat er duurdere appartementen, meergezinswoningen en woonzorgcomplexen zullen worden gebouwd.

Kabinet

De grootste regeringspartij erkent dat het kabinet meer moet doen om starters op de huizenmarkt tegemoet te komen. Fractievoorzitter Pieter van Geel zei onlangs tijdens het debat over het beleidsprogramma dat dit programma vaak over starters spreekt, 'maar concrete maatregelen blijven uit'