StadsTV stuurt gemeenteraadsleden een e-mail.

25 juli 2007

StadsTV stuurt gemeenteraadsleden een e-mail.

Vanavond ontvingen de raadsleden van de gemeente Gorinchem een e-mail afkomstig van dhr.P. Donk voorzitter van de Stichting Stadsomroep Gorinchem. Mogelijk is u bekend dat er al meerdere artikelen over StadsTV zijn geschreven. Deze kunt u vinden in het dossier Communicatie.

De e-mail die we nu ontvingen is in zijn geheel overgenomen. Zie hiervoor onderaan dit artikel. De SP heeft gemeend in eerste instantie op een aantal
opmerkingen in de e-mail te reageren.

1. Letterlijke tekst uit de e-mail.

De stichting verzoekt aan de gemeenteraadsleden om de wethouder te vragen om de rechtstreekse doorzetting van de lokale opslag, die via het Gemeentefonds weliswaar niet-geoormerkt wordt uitgekeerd bedoeld voor lokale omroep aan ons als omroep ten goede kan komen.
Daaraan zit ook een positief VNG advies!!! Uw wethouder / c.g. het college stoort zich hier niet aan en steekt het geld in de gemeentezak. Dat vinden wij onfatsoenlijk en het gaat in tegen het VNG-advies en bovendien ons verzoek.
Wij hebben bewust de lokale opslag voor het jaar 2006 (jaar van onze oprichting en aanvraag - 20-10-2006) en het jaar 2007 gedaan. Voor een goede start is veel geld nodig. U als gemeente kan op een simpele wijze bijdragen. Het uitbetalen van de lokale opslag is namelijk het minste wat u kan doen.

Commentaar van de SP :

Het geld is niet zoals dat mooi heet "geoormerkt". Het staat de gemeente dus vrij om dit geld naar eigen goeddunken te gebruiken. Het in de gemeentezak steken is dus niet onoirbaars of onfatsoenlijks. Daarnaast gaat het in "tegen uw verzoek". Nou ?? Het geld is en blijft voor de inwoners van Gorinchem !. De afkorting c.g. is mij overigens niet bekend. Wordt c.s. bedoeld?

2. Letterlijke tekst uit de e-mail.

Commentaar van de SP:

Dit vinden wij nu onfatsoenlijk. Afgeven op de gemeente omdat ze geen advertentie af wil nemen. De SP heeft al eerder aangegeven geen probleem te hebben met 5000 euro advertentiekosten voor tekst tv uit het advertentiebudget van de gemeente.Dit is echter de verantwoording van de afdeling communicatie van de gemeente. Zij moeten het passend vinden binnen hun communicatieplan. Onfatsoenlijk is de opmerking geuit over de wekelijkse gratis, en zonder subsidie werkende, kranten.

3. Letterlijke tekst uit de e-mail.

U weet dat een lokale omroep er kan komen, omdat wij voldoen aan de Mediawet. Tot eind maart 2012 hebben wij een zendmachtiging voor de stad. Dat wisten we al voordat u moest adviseren, omdat wij ons huiswerk in tegenstelling tot enkelen van u namelijk wel hadden gemaakt. Als aan de eisen wordt voldaan, dan wordt zelfs een negatief advies van uw raad terzijde geschoven. U heeft het met eigen ogen gezien. Reden: u kwam met ondeugdelijke argumenten, die u niet heeft kunnen onderbouwen. Bovendien was uw gemeente de grote afwezige op een hoorzitting bij het Commissariaat voor de Media te Hilversum. Dat de stoel van de gemeente leeg bleef, was het bewijs van uw zwakke argumentatie over ons ProgrammaBeleidsbepalendOrgaan (PBO), die u eerder op 1 februari 2007 in de gemeenteraad aanvoerde.
Gelukig is het u ontgaan dat u in Hilversum een flater sloeg aan de tafel bij de commissaris!

Commentaar van de SP:

Fijn dat u aangeeft dat de lokale omroep er kan komen omdat u voldoet aan de Mediawet. Ook fijn dat u concludeert dan "enkele" van de gemeenteraadsleden hun huiswerk niet hadden gemaakt. Omdat deze het niet met u eens zijn ?? En als een stoel leeg blijft. wil nog niets zeggen over zwakke argumentatie.

Hieronder de gehele e-mail.

BRIEF UITSLUITEND PER E-MAIL

Geachte Raadsleden, Geachte Fractie,

Een gesprek op maandag 25 juni 2007 met wethouder J. Oostrum (PvdA) over een financiële tegemoetkoming (aanvraag lokale opslag 2006 en 2007 én de aanvraag voor subsidie) voor de Stichting Stadsomroep Gorinchem heeft tot heden in niets geresulteerd. Daar kan ALLEEN u als raad verandering in brengen. Wij spreken u dan ook als fractie en als lid van de gemeenteraad in deze e-mail aan.

Wij hopen dat u als fractie (raadslid):
a. de wethouder zal vragen om de rechtstreekse doorzetting van de lokale opslag, die via het Gemeentefonds weliswaar niet-geoormerkt wordt uitgekeerd bedoeld voor lokale omroep aan ons als omroep ten goede kan komen.
b. er ligt een onderbouwde aanvraag voor subsidie en die wordt direct naar de prullenbak verwezen.
c. De gemeente Gorinchem heeft geweigerd om eigen tekst-tv-pagina's in te kopen voor een bedrag van 5.000 euro per jaar. De eerste tien adverteerders zullen voor dit bedrag toegang krijgen. Ook de gemeente was aangeschreven! Normaal kost dit 12.875,-- euro per jaar. Hoe kan het dat de gemeente wekelijks wel veel geld steekt in een krant met oud-nieuws en recente tekst-tv (24 uur per dag, 7 dagen per week) weigert? Bovendien zeer handig bij calamiteiten, die regionaal (RTV Rijnmond) niet groot genoeg zijn!!!

Hoewel het aan ons toekenning van zendtijd door het Commissariaat voor de Media een stand van 0-3 in ons voordeel opleverde, zien wij dat niet zo. Wij zijn van hoor en wederhoor en willen dolgraag samenwerken met u als gemeente nu het Commissariaat voor de Media heeft gesproken.

Echter. U bent nu aan zet om aan de verstandhouding te werken en dat kan bijvoorbeeld door ons een gezonde start te gunnen en dus door geld toe te kennen aan een platform in Gorinchem dat er nog niet is: LOKALE OMROEP. U mag anders voor de toekomst niet van ons verwachten! Hoe kunnen wij zonder geld uw mooie stad in beeld brengen? En ons nog Stichting Stadsomroep GORINCHEM noemen?

Wij wensen u een goede zomervakantie en wij hopen dat uw fractie ons na de zomervakantie zal uitnodigen voor een gesprek om uiteindelijk tot een voortreffelijk financieringsvoorstel te komen, waarin ook de gemeente Gorinchem zal bijdragen.

U als raad, als fractie, bent aan zet! Niemand anders.

Met vriendelijke groet,
STICHTING STADSOMROEP GORINCHEM