Wijk van de week

20 juni 2007

Wijk van de week

De wijk van de week is deze week Gorinchem - Oost. Een van de zaken die deze week aan de orde kwamen was een bijeenkomst in sportcafe Oosterbliek om te praten over de zaken die deze wijk bezighouden.

De opening van deze avond werd gedaan door verantwoordelijk wethouder Jack Oostrum. ook een inwoner van de wijk van de week. Door hem werd geopperd om niet te spreken over moeilijke zaken zoals sociale cohesie e.d. maar gewoon fris van de lever te vertellen wat goed is en wat beter moet in de wijk. Het eerste wat opviel is dat er een wezenlijk verschil aanwezig is tussen Wijdschild, Dalem en Gorinchem Oost. In Wijdschild en Dalem is er meer "samenleving"in de wijken dan in Gorinchem Oost.
In Gorinchem Oost worden de buurtagenten minder aangesproken dan in andere wijken er is in Gorinchem Oost minder samenleving aanwezig. Naar de mening van velen moet Gorinchem Oost zich noch vormen tot een samenleving. Door theatergroep Kapok werd in een aantal toneelstukjes visueel duidelijk gemaakt dat vooral communicatie op dezelfde golflengte tussen de verschillende inwoners van de wijk, zowel in leeftijd, interesse als op achtergrond moet worden verbeterd zodat aanspreken niet negatief maar positief wordt ervaren.
Dit alles zou kunnen betekenen dat mensen elkaar meer gaan begrijpen en waarderen zodat onbegrip tot het verleden gaat behoren. Al met al is de conclusie van deze avond positief. Begrip voor de redenen van handelen van anderen geeft begrip terug, en begrip geen geeft positieve communicatie en positieve communicatie geeft een fijn woongevoel.