Weekbrief 24 van 11 t/m 17 juni 2007

17 juni 2007

Weekbrief 24 van 11 t/m 17 juni 2007

Wat heb ik dinsdagochtend genoten. Ik was gevraagd door het Da Vinci College om te komen filmen. Het Gorcums Museum zal op 8 september weer een expositie openen. De expositie ‘leven uit een koffer/migratie' vindt plaats in het Gorcums Museum en in de Artoteek Gorinchem.
Koffers zijn metaforen voor verre reizen, spannende avonturen, herinneringen en emoties, liefdes en teleurstellingen, migratie en werk, vluchten en angst.Vele beeldende kunstenaars uit Gorinchem geven hun interpretatie op dit thema in een aantrekkelijke presentatie met plattegrond zodat de tentoonstelling meer zal zijn dan alleen in het Gorcums Museum.

Één van de kunstenaars is Joke van Kerkwijk. Zij heeft samenwerking gezocht met de afdeling educatie van het Da Vinci College. Samen met de Nieuwe Nederlanders die daar de inburgeringcursus volgen heeft zij een project opgestart. Het zijn mensen uit meer dan 12 verschillende landen. Door middel van verhalen, gedichten, dans, fotografie en tekenen en schilderen hebben deze mensen hun verbondenheid met hun land van herkomst verbeeld en dus zichtbaar gemaakt.
Dinsdagochtend werd alles op video vastgelegd en dat zal vanaf 8 augustus te zien zijn in het gebouw van het Da Vinci College aan de Mollenburgseweg, in het Gorcums Museum en via de website www.levenuiteenkoffer.nl die vanaf dat moment is geactiveerd.
De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. Er was een lange tafel opgesteld en daar stonden hapjes uit de verschillende landen. Sommige deelnemers waren al om 5 uur in de ochtend begonnen om alles op tijd klaar te hebben. Het was heerlijk en ik heb genoten van de vele culturen en de vele gerechten. Ik ben benieuwd hoe de videofilm er uiteindelijk uit zal zien na het plakken en knippen.

Dinsdagavond was er weer een raadsbijeenkomst. De rekenkamercommissie besprak het verslag van hun onderzoek naar verbonden partijen van de gemeente. Ook was het de eerste voorbereiding voor de raadsvergadering van 28 juni. Er werden enkele zaken gepresenteerd, waaronder het verleden, het heden en de toekomst van de stand van zaken binnen de begroting van de gemeente. Dat is het programmaverslag (verleden), de tussenrapportage (heden) en de perspectiefnota 2008-2011 (toekomst). Op 21 juni zal er verder worden gegaan en zal de accountant zijn verhaal maken. Ik heb mij voor die vergadering afgemeld want ik heb voor ongeveer 20 Gorcummers georganiseerd dat zij een lezing gaan volgen in het Stedelijk Museum van Den Bosch over de Documenta welke gisteren is geopend in Kassel en waar we de eerste volle week van juli met 30 personen uit Gorinchem naar toe gaan. Omdat ik dat al veel eerder had geregeld en de raadsbijeenkomst nu pas was geagendeerd kon ik niet anders dan de ingelaste raadsbijeenkomst afzeggen.

Zaterdag stonden we weer met onze kraam in het Centrum. Vanaf 9.30 uur hebben we weer onze standpunten uitgereikt aan de voorbijgangers en hebben we ook, nu voor de laatste keer, handtekeningen verzameld voor een onderzoek naar de gang van zaken rond de beslissing van Nederland om mee te doen in Irak. De PvdA heeft in de verkiezingsstrijd als een hot item geroepen dat ze zo’n onderzoek wilden, maar nu ze in de regering zitten zijn ze gebonden aan Balkenende die van een onderzoek niet wil weten. Dan moet er toch iets niet goed zijn!!! We hebben zaterdag bijna 200 handtekeningen verzameld en in totaal zijn het er in Gorinchem wel 1500 handtekeningen gezet. In heel Nederland moeten het er zeker duizenden zijn. Kijken wat er mee gaat gebeuren.

Maak er een fijne week van.
Gerard Broekman, raadslid SP-afdeling Gorinchem