Stads TV vraagt 200.000 per jaar subsidie

9 juni 2007

Stads TV vraagt 200.000 per jaar subsidie

We lezen op de site van de Internetkrant Zuid Holland Zuid het volgende nieuws:

De Stichting Stadsomroep Gorinchem heeft bij de gemeente Gorinchem vrijdag 8 juni 2007 een subsidie-aanvraag ingediend. Het gaat om een bedrag van € 200.000,-- per jaar, voor een periode van vijf jaar en daarna afbouwend naar € 150.000,--. De publieke lokale omroep is voornemens televisie-uitzenden en tekst-tv te gaan verzorgen in Gorinchem.
Televisie is een duur medium, maar ook een sterk medium. Goede televisieprogramma's kosten geld en gratis informatie brengen en ook de stad mooi in beeld brengen zonder een bijdrage van de gemeente Gorinchem ziet het omroepbestuur niet zitten.

Daarnaast loopt een aanvraag voor lokale opslag. Geld van het rijk dat ongeoormerkt via het gemeentefonds aan de gemeente wordt gegeven. Het geld is eigenlijk bedoeld voor de lokale omroep mocht die aanwezig zijn. De Stichting Stadsomroep Gorinchem heeft hiervoor een aanvraag ingediend voor de jaren 2006 (het jaar dat het verzoek voor een zendmachtiging bij de gemeente werd gedaan door het Commissariaat voor de Media) en het jaar 2007 (het jaar dat de zendmachtiging door het Commissariaat voor de Media werd verstrekt).

Samenwerking
Het bestuur van de lokale omroep zegt eind dit jaar hoe dan ook met uitzendingen te gaan beginnen. "We moeten volgens de mediawet binnen een jaar in de lucht zijn na verstrekking van de zendmachtiging. Daarom willen we op korte termijn met wethouder Jack Oostrum om de tafel gaan zitten. Het liefst in een informele sfeer in een formeel gesprek. We willen weten wat we aan de gemeente Gorinchem hebben en stellen samenwerking voorop", zegt Peter Donk, voorzitter en oprichter van de Stichting Stadsomroep Gorinchem. Donk wil het liefst het verleden laten rusten, nu het Commissariaat voor de Media een zendmachtiging eind maart heeft afgegeven. De gemeente Gorinchem adviseerde in februari dit jaar nog negatief over het ProgrammaBeleidsbepalendeOrgaan (PBO), maar het Commissariaat voor de Media vond dat de gemeente met 'deugdelijke argumenten' moest komen. Die kwamen er niet en er volgde een hoorzitting waar de gemeente verstek liet gaan.

Voorbereidingen
Toen besloot de commissaris van het commissariaat een zendmachtiging tot eind maart 2012 af te geven. Donk: "Het commissariaat heeft gesproken en dus moeten we vooral naar de toekomst kijken. Het medium televisie hoeft niet alleen geld te kosten. Het kan zelfs veel opleveren. Wat dacht u van de communicatie met de burger. Het medium televisie is één van de snelste manieren om de burger te informeren. Het is een prachtig medium, waarin de omroep en de gemeente elkaar kunnen versterken. De gemeente kan hoe dan ook niet meer om ons heen, want dat we in de lucht gaan komen is zeker." De Stichting Stadsomroep Gorinchem heeft een brede zendmachtiging voor radio, televisie, tekst-tv, reclame en aangemeld is internet (www.gorinchem.tv). De website wordt op dit moment gebouwd. Peter Donk: "De voorbereidingen slokken op dit moment dagelijks enkele uren op, maar straks heeft de gemeente Gorinchem er een mooi medium bij. Ook de komende weken praten we met potentiële adverteerders en investeerders, de kabelmaatschappij, een verhuurder van ruimte en hopelijk met de gemeente Gorinchem. Omdat lokale radio veel minder wordt beluisterd kiezen we voor beeld. Televisie is hot! En we gaan net als de hele publieke omroep vanaf deze zomer in het beeldformaat 16:9 uitzenden."

Bedrijven die mee willen investeren of potentiële adverteerders kunnen contact opnemen met info@gorinchem.tv .a

Tot zover het nieuws van de site.

We zijn benieuwd naar uw mening. Ook verwijzen we graag naar de domein naam kaperij. Lees hiervoor onderstaande link.