Slopen is bezopen.

19 juni 2007

Slopen is bezopen.

Deze SP kreet die in de Van Zomerenlaan en omgeving en nu in de Lingewijk tot teleurstelling van de PvdA wordt gebruikt (zie hun uitnodiging voor de bewonersbijeenkomsten) maakt veel los bij de bewoners. Onderstaand het artikel over de respons op de woonenquête in de wijk. Het artikel is overgenomen uit de Stad Gorinchem van 19 juni 2007.

Veel respons ‘ Slopen is bezopen’

GORINCHEM - ,,Wie zegt nou dat dit geen geliefde huizen zijn? Er kwamen 55 reacties op een beschikbare woning. Nou, dan is er toch veel vraag naar. Slopen voor de toekomst? Dat zijn toch allemaal drogredenen.”

De Lingewijkers van de actiegroep ‘Slopen is Bezopen’ zitten bij elkaar nog wat na te kaarten over de enquete in de wijk. Het zevental is nu gesterkt in de opvatting dat de hele wijk tegen de grootschalige stadsvernieuwing is zoals woningbouwcorporatie Bevo die wil uitvoeren. Het totale aantal huurwoningen in de wijk is 117, waarvan er 3 momenteel niet bewoond zijn. Van de 114 uitgedeelde formulieren zijn er tot dusver 92 ingevuld geretourneerd; 81 procent, een ongekend hoge respons. Van dat aantal is ruim 80 procent tegen de sloopplannen in de wijk. De enquete is gehouden door een aantal echte Lingewijkers, die hier al jaar en dag wonen. Piet Gerssen woonde eerst in de IJsbaanflat, maar nu al weer jaren aan de Herman de Ruijterstraat. Rien de Grunt en Hendrien Roza wonen hun hele leven al in de Lingewijk. Hendrien Roza begon als eerste schoorvoetend in haar ABC-straat handtekeningen te verzamelen toen ze als donderslag bij heldere hemel hoorde dat ze uit haar huisje moet.

Niet netjes

,,Wij wisten het echt niet hoor,” zegt Gerssen. ,,We hebben nu ook alle verhalen uit de wijk gehoord. Niemand wist wat de plannen voor deze huizen waren. We hebben reacties van mensen die hier nog geen jaar wonen, mooi parket hebben laten leggen en zo. Dan had de Bevo ze toch wel even kunnen waarschuwen. Tot voor kort zijn alle lege woningen gewoon voor verhuur aangeboden aan nieuwe mensen, die van niets wisten. Nou, dat vinden wij niet netjes.” Van de Airay-woningen was volgens de actiegroep wel bekend dat die weg moesten. ,,Maar dat werd 35 jaar geleden al gezegd. Het zijn immers noodwoningen. Maar als je het er nu zou vragen, dan zou zeker de helft van de huidige bewoners tegen sloop zijn. We gaan trouwens wel de huurverhogingen van de afgelopen jaren daar aanvechten.”

Piet Gerssen heeft alle informatie van de enquete in zijn computer opgeslagen. Het blijkt duidelijk dat er veel meer vraag is naar grondgebonden seniorenwoningen. Ik ben nu 62 jaar. Dan ga je toch geen huis meer kopen. Maar we hebben gehoord dat je als alleenstaande wel in aanmerking kan komen voor een gezinswoning. Dat kan. Maar het is natuurlijk de vraag of je dat wilt.”

,,Op de website woneningorinchem.nl zetten ze het er nu wel bij ‘sloop’. Dat hadden ze dus wel wat eerder moeten doen. Nee, we hebben geen idee waar we terecht komen. Zeker niet in Lingewijk-Noord. Dat zijn allemaal dure huizen. De goedkoopste koopwoning kost 225.000 euro. Dat kan een man die 1300 euro verdient en twee kinderen heeft echt niet betalen. En die eiland-huizen worden 650.000 euro hebben we gehoord. Nee, dat is allemaal niets voor ons.”

,,En dat bouwplan voor de Kop van de IJsbaan. Dat ligt ook helemaal verkeerd in de wijk; letterlijk en figuurlijk. Als de IJsbaanflats weg moeten omdat ze in de weg liggen, moet je daar geen nieuwe flat bouwen.”

En zo praten de mensen van de actiegroep nog een poosje door. De uitslagen van de enquete zijn naar politiek Gorinchem gestuurd in de hoop dat de gemeenteraad nog iets voor hen wil en kan betekenen. ,,De woningcorporaties gedragen zich als grootgrondbezitters. Maar de gemeente moet toch ook voor sociale woningbouw zorgen, voor onze huizen. Trouwens, de gemeente zit er zelf in met ‘ Het Nieuwe Gezicht van Gorinchem’. Samenwerking is echt niet slecht, maar dan moet het wel vanuit de raad komen.”