h

Lokale luchtkwaliteit van Gorinchem

22 juni 2007

Lokale luchtkwaliteit van Gorinchem

Sinds kort is de internetsite Lokale Lucht "in de lucht". Op deze site zijn rapportages te vinden over de lokale luchtkwaliteit. Het rapport gemaakt over Gorinchem is ook via deze site in te zien. In het recente verleden zijn door de SP vragen gesteld aan het college over de luchtkwaliteit in de omgeving van de Tapperstraat, en laten we het mooi zeggen, er zijn ons toen onduidelijke antwoorden gegeven. Vandaar dat dit onderwerp onze grote aandacht heeft behouden.

Het rapport geeft de situatie in 2004 weer. Dus het is al even geleden. In het rapport wordt onder andere geschreven over andere de Banneweg, Westwagenstraat, de Tapperstraat, de Schimmelpennincklaan.en de Spijksesteeg. We zijn als SP overigens benieuwd wat er sindsdien in Gorinchem is ondernomen naar aanleiding van de aanbevelingen en conclusies. We zijn vooral benieuwd of de laatste aanbeveling, het monitoren, is opgevolgd Deze aanbevelingen luidde:

•Geadviseerd wordt de knelpunten de komende jaren te monitoren. Het ‘potentieel’ aan >40 g/m3 (NO2) verontreiniging in de situatie 2004 is hoog en in die zin een punt van aandacht. Het is zinvol de provincie en Rijkswaterstaat te verzoeken bij te dragen in deze kosten. De Milieudienst ZHZ zou hierin een uitvoerende rol of coördinerende rol voor de regio kunnen vervullen.

Wij zullen het eens vragen aan het college van B&W.

Via onderstaande link is het rapport in pdf. beschikbaar, ook via die site naar de site van de RIVM voor de huidige kwaliteit van de lucht.

Hieronder alvast de conclusies en aanbevelingen:

De problemen met de luchtkwaliteit concentreren zich rond de drukke doorgaande lokale wegen en de rijkswegen A15 en A27, waar de reeds aanwezige achtergrondconcentratie wordt verhoogd door lokale uitstoot van het (vracht)verkeer.

2005, lokaal

De plandrempel uit het Besluit luchtkwaliteit voor de jaargemiddelde concentratie van stikstofdioxide (NO2) is langs twee lokale wegen (Nieuwe Wolpherensedijk en Spijksesteeg) in het jaar 2005 overschreden, maar nergens ter hoogte van (eerstelijns) bebouwing. Er is sprake van grenswaarde-overschrijdingen langs 11 lokale wegen. In totaal worden circa 238 personen aan de verontreiniging blootgesteld

•De grenswaarde uit het Besluit luchtkwaliteit voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof is in het jaar 2005 niet overschreden.

•De grenswaarde uit het Besluit luchtkwaliteit voor de 24-uurgemiddelde concentratie van fijn stof is langs 10 lokale wegen in het jaar 2005 meer dan 35 keer overschreden. In totaal worden circa 238 personen aan de verontreiniging blootgesteld.

2010/2015, lokaal
•De grenswaarde uit het Besluit luchtkwaliteit voor stikstofdioxide (NO2) wordt naar verwachting volgens de RVMK in 2010 op zes lokale wegen overschreden. In 2015 betreft dit nog twee wegen.

•De grenswaarde uit het Besluit luchtkwaliteit voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof wordt naar verwachtingen noch in 2010 noch in 2015 op de lokale wegen overschreden.

•De grenswaarde uit het Besluit luchtkwaliteit voor 24-uurgemiddelde concentratie van fijn stof wordt naar verwachting volgens in 2010 op één lokale weg overschreden. In 2015 treden geen overschrijdingen meer op.

Snelwegen
•Voor het jaar 2005 zijn langs de A15 en de A27 geen overschrijdingen van de plandrempel van de jaargemiddelde concentratie van NO2 opgetreden. Wel zijn langs de oostzijde van de rijksweg A27 binnen een smalle strook overschrijdingen van de grenswaarde opgetreden.
•Voor het jaar 2005 zijn langs de A15 en de A27 geen overschrijdingen van de grenswaarde van de jaargemiddelde concentratie van PM10 opgetreden. Ook de grenswaarde van de 24-uur gemiddelde concentratie is nergens meer dan 35 maal overschreden.
•Voor 2010 worden op slechts op een beperkt aantal locaties langs de A27 overschrijdingen van de grenswaarde van NO2 verwacht. Het betreft woningen aan de Tapperstraat en de Schimmelpennincklaan. In vergelijking met het beeld voor 2005 is dit vooralsnog geen bijzonder aandachtspunt.

Aanbevelingen

•Voor de aanpak van de knelpunten rond de snelweg is Rijkswaterstaat (mede) verantwoordelijk. Bij de realisering van de maatregelen zal zij een nadrukkelijke rol moeten krijgen.
•Momenteel (mei 2006) wordt een plan van aanpak op worden gesteld. Hierin worden maatregelen opgenomen om de knelpunten aan te pakken.
•De toekomstige gemeentelijke ontwikkelingen in Laag Dalem en in de afsluiting Westwagenstraat blijft aandacht vragen. In Laag Dalem zal een afstand criterium tot de Spijksedijk gedefinieerd moeten worden.Het afsluiten van de Westwagenstraat zal een grotere milieudruk opleveren in andere straten van het centrum.

•Geadviseerd wordt de knelpunten de komende jaren te monitoren. Het ‘potentieel’ aan >40 g/m3 (NO2) verontreiniging in de situatie 2004 is hoog en in die zin een punt van aandacht. Het is zinvol de provincie en Rijkswaterstaat te verzoeken bij te dragen in deze kosten. De Milieudienst ZHZ zou hierin een uitvoerende rol of coördinerende rol voor de regio kunnen vervullen.

U bent hier