Ingezonden brief voorzitter Theo Voorspuij

26 juni 2007

Ingezonden brief voorzitter Theo Voorspuij

(Ingezonden stuk voor de Stad Gorinchem naar aanleiding van het interview met PvdA-fractieleider P. Schefferlie in de krant van 19-06-2007).
Brief is helaas ingekort opgenomen in de krant van 26 juni 2007.

PvdA-fractieleider Pierre Schefferlie geeft in het gesprek met uw krant over de Lingewijk weinig om de bewoners. Hij ziet de mooiste wijk en de schitterendste resultaten van Het Nieuwe Gezicht van Gorinchem, de uitwerking de Gorcumse Woonvisie.

Maar die mooie resultaten zijn er niet voor de Lingewijkbewoners. Schefferlie praat in het artikel alsof ze er niet zijn. Terwijl in dezelfde krant het bewonerscomité overduidelijk aantoont hoe de bewoners van de wijk er over denken.

Enkele weken terug leek het er op dat de PvdA de mensen weer terug vond. In een goed initiatief werden Lingewijkbewoners uitgenodigd om hun meningen te geven. Veel PvdA-leden waren op de bijeenkomst aanwezig om te luisteren en menigmaal konden ze nauwelijks geloven wat ze hoorden. Zou er toch iets mis zijn met het beleid dat uit de Woonvisie volgt? Voor de PvdA-fractieleider in de gemeenteraad niet. Jammer van het goede initiatief en nog beroerder voor de bewoners van de Lingewijk.

Voor de SP lijkt de Woonvisie steeds meer op een misleidende reclame.
Het bewonerscomité Lingewijk laat zien dat een tweede pijler van de Woonvisie van slecht materiaal is gemaakt. De tweede pijler is: voldoen aan de woonwensen in Gorinchem. Deze woonwensen zijn onderzocht met enquêtes en onderzoeksbureaus. Gevolg in de woonvisie: 1400 goedkopere woningen moeten worden gesloopt. De enquête en het onderzoek van het bewonerscomité in de Lingewijk maakt op de SP meer indruk. Blijkbaar is de Woonvisie vergeten te vragen welke bewoners hun woning willen laten slopen en dan kun je tot de conclusie komen dat er wel 1400 woningen plat kunnen.
De derde (en laatste) pijler, de inkomensgevolgen, haalde de uitwerking in de Woonvisie geen eens. We zijn gedwongen dat zelf te berekenen. Wanneer alle mensen volgens de Woonvisie naar het juiste huis zijn gejaagd, betalen ze voorzichtig geschat 2,8 miljoen per jaar meer aan huur. Misschien betaalt ook de belastingbetaler een deel als huurders een huurtoeslag krijgen. In ieder geval schieten verhuurders er 2,8 miljoen mee op en zij zullen de Woonvisie via hun politieke partijen steunen. Hoort de PvdA daar bij? We raden een onderzoek aan naar de Woonvisie, want de pijlers onder het plan deugen niet. Alle slechte eigenschappen bleven verborgen. Het lijkt net een reclamefolder.

SP-Gorinchem
H.T. Voorspuij, voorzitter.