h

De Gorcumse meetlat

11 juni 2007

De Gorcumse meetlat

TNS Nipo heeft in april en mei 2007 in opdracht van de gemeente Gorinchem een burgerwaarderingsonderzoek uitgevoerd onder de naam ‘De Gorcumse Meetlat’. De resultaten hiervan zijn nu bekend en worden op de site van de gemeente gepresenteerd (de link naar de gemeentesite staat onderaan dit artikel).

Samenvatting

Het onderzoek had 2 onderzoeksrichtingen:
1. Het meten van de tevredenheid van de burger over wonen en voorzieningen in Gorinchem
2. Het meten van de waardering van de burger van de dienstverlening van de gemeente

Het college van Burgemeester en Wethouders is evenals de SP blij met de resultaten van ‘De Gorcumse Meetlat’. Beide rapporten geven namelijk een positief beeld van de tevredenheid van onze burger.

* De inwoners van Gorinchem vinden het over het algemeen prettig wonen in de gemeente Gorinchem.
* Meer dan 90 % zegt zich veilig te voelen in de stad en de wijk.
* Meer dan 80% van de ondervraagden is tevreden over de voorzieningen
* Het gemiddelde waarderingscijfer over de tevredenheid van de dienstverlening ((balie en stadhuis, telefonisch, schriftelijk en website) is een 7,4. Hier toch een opmerking van de SP. In het onderzoek wordt aangegeven dat er geen vergelijking is tussen de gemeentelijke webistes. De gemeente Gorinchem ontvangt van degenen die hebben gereageerd op de vraag op de website een 6.8 (overigens was het mogelijk om meerdere malen te reageren op de enquete op de website). De overheid zelf heeft nl. een benchmark vergelijking websites opgezet. In de categorie gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners staat de gemeente Gorinchem op de 97e plaats van de onderzochte 136 plaatsen. Landelijk gezien in een vergelijking met alle Nederlandse gemeenten helaas nog veel lager. Dus hier is nog heel veel te verdienen, Zie onderstaande link.

De opmerkingen van het college van B&W (onderaan dit artikel) kunnen wij onderschrijven.

Toch nog enkele zaken:
- 57 % in tevreden over het onderhoud van hun woningen. Dit cijfer komt de SP ongeloofwaardig over. Als het onderzoek representatief is zou dit wel een zeer hoog percentage zijn. Uitgaande dat meer dan 40 % van de woningen in Gorinchem koopwoningen zijn en dus meer dan 50% huurwoningen zou iedereen met een huurwoning ontevreden zijn. Of men is niet tevreden over het eigen onderhoud aan de eigen woning, dat kan ook natuurlijk, maar het blijft een vreemde uitkomst.

-hondenpoep blijft een, de grootste, ergernis. Maar liefst 45 % van de ondervraagden is ontevreden over dit feit. Opmerkelijk is dat 48 % tevreden is (de hondenbezitters ???). Bij de SP komen overigens regelmatig klachten binnen over deze ergernis. Er wordt naar de mening van velen te weinig gecontroleerd op het laten loslopen van honden en het niet opruimen van de hondenpoep.

- 89 % voelt zich tamelijk tot zeer veilig op straat in de stad Gorinchem en 97% voelt zich tamelijk tot zeer veilig in de wijk.
In de Haarwijk is het aantal mensen dat zich altijd veilig voelt veel kleiner (64%) dan in de rest van de wijken (gemiddeld 73%).
De omgeving van het station en de steegjes in de binnenstad worden het meest genoemd, als men gevraagd wordt een plek te noemen in de stad
waar men zich wel eens onveilig voelt. (11% en 13%).
Naar de mening van de SP een positef beeld. Altijd veilig voelen is naar de mening van de SP een utopie en het specifiek vragen naar onveilige plaatsen is geen objectieve vraag.

Opmerkingen van het college van B & W.

De Gorcumse Meetlat is vormgegeven omdat wij inzicht willen hebben in de effecten van het gevoerde beleid en de waardering ervan door de burger. De Gorcumse Meetlat 2007 geeft over het algemeen een positief beeld van de waardering door burgers. Er zijn ook onderdelen waarop we minder scoren. Op het gebied van wonen en voorzieningen zien wij vooralsnog geen aanleiding tot het ontwikkelen van nieuw beleid. We zullen inzetten op het intensiveren van bestaand beleid en handhaven. In ontwikkeling zijnde beleidsvoornemens zoals de leisurenota en het verkeersstructuurplan wachten we af. In oktober komen we hierover met concrete voorstellen naar de raad. Met betrekking tot de dienstverlening zien we ondanks de positieve score aandachtspunten voor verbetering. Deze aandachtspunten zullen met onmiddellijke ingang door de directie worden opgepakt. Voorbeelden hiervan zijn verbetering van de website en de telefonische bereikbaarheid.

U bent hier