Architectuurplaquette Route Gorinchem

15 juni 2007

Architectuurplaquette Route Gorinchem

Gorinchem is een architectonisch zeer interessante stad. Door de eeuwen heen zijn er in Gorinchem eigenzinnige gebouwen verrezen. Om dat te benadrukken, is er op de Dag van de Architectuur, zaterdag 30 juni 2007, de eerste editie van de Architectuur Plaquette Route. Tijdens dit programma worden de door het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) toegekende plaquettes onthuld.

De architectuurplaquette is een initiatief van het NAi om de interesse in architectuur en de betrokkenheid met onze bebouwde omgeving te stimuleren. Tijdens de bouwfase informeert het bouwbord over het project, wie het ontworpen heeft, wie opdracht gegeven heeft en wie het realiseert. Eenmaal voltooid gaat het bouwbord weg en blijft het gebouw anoniem achter. Daarom werd de architectuurplaquette in het leven geroepen, waarop de naam van het gebouw, de architect, de opdrachtgever, de aannemer en de bouwperiode wordt vermeld. De architectuurplaquette is ontworpen door Bruno Ninaber van Eyben.
Gerard Broekman heeft als vriend van de vereniging Leliman (vrienden van het Nederlands Architectuur Instituut) in Gorinchem het initiatief genomen om deze architectuurplaquette ook in Gorinchem te krijgen. Eerst de gemeente, daarna de woningcorporaties, Attema en tot slot Kindunos Beheer werden zo enthousiast dat binnen enkele maanden er 16 waren besteld. Deze zullen nu op 30 juni worden onthuld. Een werkgroep vanuit de gemeente heeft samen met Gerard Broekman deze dag van de architectuur georganiseerd.

Op 30 juni worden er in Gorinchem meerdere architectuurplaquettes onthuld tijdens de fietsroute die om 10.15 start bij het Stadhuis Gorinchem.