weekbrief 19 van 7 t/m 13 mei 2007

13 mei 2007

weekbrief 19 van 7 t/m 13 mei 2007

Het leek een korte vergadering te gaan worden, de raadsbijeenkomst van afgelopen dinsdag. Er waren eigenlijk maar 4 agendapunten. Twee met presentaties en twee zonder.
Eerst kregen we de presentatie van de Mollenburgse tuinen. Een plan van redelijk dure koopwoningen met een sfeer van de Jaren dertig van de vorige eeuw. Dat is een landelijke trend. Waar je ook komt in Nederland, als er een nieuw bouwplan wordt gerealiseerd dan zijn het allemaal ongeveer dezelfde huizen. Zie ook de Donken.

De huizen op het terrein van het voormalige voetbalveld van SVW zien er iets anders uit maar zullen wel allemaal ongeveer dezelfde sfeer ademen. Wat wel bijzonder is zijn de erfafscheidingen. Dat zal gebeuren door middel van hagen. Het wordt dus een erg groene wijk zo achter de geluidschermen van de A15.
In elk geval zullen het weer dure woningen worden en ondertussen zouden alle mensen die dat kunnen betalen toch al wel een huis hebben. Ben benieuwd hoe het zit met de doelstellingen van de woonvisie. Binnenkort zal er een evaluatie komen. We wachten af.
Na Mollenburg kregen we een bijzonder helder betoog over de waterafvoer van de benedenstad. De overlast, als er veel regen valt, is niet geheel op te lossen werd verteld. Echter als er hier en daar wat waterbergingskelders worden gerealiseerd zal het in elk geval wat langer duren voor de overlast de woningen bereikt. De mensen hebben dus wat meer tijd om maatregelen te nemen.
Als laatste werd de kadernota welzijnsaccommodatiebeleid besproken. Het was duidelijk: er waren al de nodige beleidskaders, bestuurlijke kaders en andere kaders vastgesteld die met deze nota een relatie hebben.
Het zal in de volgende raadsvergadering weer aan de orde komen om vastgesteld te worden. We kunnen daarom nog met de werkgroep Sociaal Cultureel Werk van de SP dit stuk bediscussiëren. Een van de opvallendste punten vond ik wel dat er in de nota wordt gesproken over stadsdelen en wijken. De SP wil dat er meer op wijkniveau voorzieningen komen en vrijwel overal wordt alleen gesproken over stadsdelen. Het zou een goede zaak zijn als inderdaad meer naar wijken dan naar stadsdelen wordt gekeken.

Vrijdagavond was er de commandowisseling van de brandweer. De pure Gorcummer Dick Bosch nam afscheid. Hij was zijn vader al opgevolgd en nu is ook zijn zoon al weer enige tijd brandweerman. Heel veel cadeaus en toespraken. Dick bleek een goede commandant te zijn geweest die vooral een erg sociale kant heeft. Ik zal hem en zijn vrouw nog wel tegenkomen omdat zij ook regelmatig met de kunst-excursies meegaan die vanuit de vrijwilligers van Symposion 2007 worden georganiseerd.
Gelegenheden als zo’n afscheid is goed om weer mensen uit de gemeente te ontmoeten. Je kan in een ongedwongen sfeer met mensen praten. Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar muzikanten voor de dag van de architectuur en daarvoor heb ik verschillende personen aangeschoten die wellicht wat wisten. In elk geval heb ik wat namen en telefoonnummers.

Zondag ben ik weer een excursie naar Antwerpen voor het najaar wezen voorbereiden

Zaterdag was het nat en stonden we met de kraam wel wat ver uit de route, maar de SP stond er maar weer. Op de Open Havendag. Weer zijn handtekeningen gezet voor een onderzoek naar de gebeurtenissen rond de Irak kwestie. In de loop van de middag was het weer wat prettiger en kwam de zon nog af en toe door.

A.s. zaterdag staan we weer met de eigen kraam, nu in de Lingewijk, tegenover de Nettorama. Zullen we wel veel gesprekken voeren over de renovatie en sloopplannen in deze wijk. Kom gerust langs.

Een fijne week
Gerard Broekman, gemeenteraadslid SP afdeling Gorinchem