Lingewijk-Zuid komt in actie

12 mei 2007

Lingewijk-Zuid komt in actie

De SP heeft middels een standpuntenbrief aan de Lingewijkers gevraagd wat hun visie is over hun wijk, de reakties stromen binnen...

De naam die de Lingewijkers hebben dat ze een hecht clubje zijn en elkaar altijd bijstaan, blijkt ook terecht te zijn. Veel steunbetuigingen en
onbegrip, waarom de Bevo juist deze huizen wil gaan slopen. De aireywoningen slopen daar is heel de Lingewijk het wel mee eens, echter de andere woningen die op de slooplijst staan, daar snappen ze niks van. Ook hier komen de posters van de SP voor de ramen te hangen: Slopen is bezopen!
Echter ook over de huizen die in stand worden gehouden, komen vragen.Waarom worden deze woningen niet gerenoveerd? Ook deze huizen horen bij het Tuindorp en zijn dus een renovatie waard. De speeltuinvereniging is helemaal mooi opgeknapt. Er staan weer vele nieuwe speeltoestellen, echter ook de speeltuinvereniging heeft nog geen duidelijk antwoord hoe de toekomst er voor hun gaat uitzien.

De visie die de Bevo heeft op Lingewijk-zuid is ook heel onduidelijk. Wat komt er nu precies voor terug? In Noord worden alleen eengezinswoningen gebouwd en wil men de toezegging waarmaken dat iedereen in de wijk kan blijven, dan zullen er veel seniorenwoningen terug moeten komen.
Bevo heeft al toegezegd dat er meer seniorenwoningen zullen komen, dit klinkt aardig, maar is de opzet van het slopen niet dat er meer jonge gezinnen zouden komen in de wijk? Nu moeten deze oudere inwoners 2 keer verhuizen, mag je dat die mensen wel aandoen?

Bevo wil geen scheiding tussen Noord en Zuid, dus heeft men de IJsbaan gesloopt, om zo een eenheid te krijgen. Echter als de ouderen geen woning kunnen krijgen in Noord en de gezinnen niet in Zuid, dan zal er nooit eenheid komen. De Lingewijk is een uitzonderlijke wijk die juist door de woningen de straten en het groen die sfeer heeft. Waarom zal je zo'n wijk een metamorfose willen geven die past in deze tijd? Kijk naar al die dure woningen die nu gebouwd worden, allemaal jaren dertig stijl.

We zijn op zoek naar die sfeer van vroeger, mensen missen dat gevoel en proberen het na te bootsen met zulke huizen. De Lingewijk heeft het al, laten we het ook zo houden en erbij de Bevo op aandringen deze woningen niet te verwaarlozen, maar op te knappen voor de toekomst!