Het groene hart.

12 mei 2007

Het groene hart.

Er wordt de laatste tijd veel gesproken over het Groene Hart.
Ik ben zaterdag een flinke wandeling gaan maken in het noorden van dat Groene Hart. Voor de mensen die het nog niet weten, het is wel heel erg mooi en vooral voor de eigen bewoners van deze regio zou het zo moeten blijven.
Ik begon mijn wandeling bij het Ooievaarsdorp Het Liesveld in Groot Ammers.(zie link onderaan)

Dat begin was al bijzonder. Als u daar nog niet bent geweest dan is het zeker een aanrader. Van de vele ooievaarskoppels, op dit moment 13, waren er ongeveer 12 aan het broeden. Het is daarbij een bijzonder stukje natuur met een net gerestaureerde korenmolen, die sinds enkele maanden ook echt koren maalt, speciaal voor diervoeders. Maar ook wat kleine hutjes, een vogelobservatiehut en eendenkooi. Ook is er deze zomer de gelegenheid om stenen te bewerken. De kunstenaar Remi Kruizinga is vier dagen per maand, tot en met oktober, aanwezig om mensen te begeleiden in het steenhakken. Lekker buiten onder het dak van een hooimijt. Harder steen dan speksteen. Daarnaast is er een beeldenexpositie van beelden uit Zimbabwe.(zie link).

Het was nationale molendag en de wandeling voerde langs een zevental molens. Bijzonder was de tweede molen voorbij Goudriaan. Daar kan je naast de watermolen ook een dieselgemaal, elke zaterdagmiddag open, en een electrisch gemaal zien. Als je als Gorcummer zo door de polder loopt langs de vele weteringen en sloten, dan is het toch belangrijk dat de bestuurders van deze regio zich hard blijven maken voor het behoud van dit mooie stukje Nederland. De moeite waard om er te fietsen of te wandelen