Weekbrief 14 van 2 t/m 8 april 2007

8 april 2007

Weekbrief 14 van 2 t/m 8 april 2007

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. We moesten het wel uit de krant halen, maar later bleek dat het waar was. Wethouder H. Netze is opgestapt. In de krant stonden eerst enkele mogelijke redenen, maar op donderdag was er een persbericht waarin de redenen van weggaan stonden vermeld. De raadsleden, in elk geval de oppositie, kregen donderdagavond rond 17.30 uur dat persbericht ook in de brievenbus.

U kunt hier op onze site het e.e.a. lezen over de gang van zaken. Donderdagavond meteen een spoedberaad van de gezamenlijke oppositiepartijen. Het is goed met elkaar te overleggen wat er te doen staat. Dinsdagavond a.s. is er een ingelaste raadsvergadering over deze zaak, voorafgaand aan de raadsbijeenkomst. Het is daarom goed om met elkaar af te spreken hoe met dit punt zal worden omgegaan. Uiteraard hebben wij nog eens gekeken naar wat er in de verschillende verkiezingsprogramma’s over wethouders is geschreven en wat er tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar allemaal is gezegd en geschreven. De SP was voor 3 wethouders en ook in de verkiezingsprogramma’s van de VVD en Stadsbelang stond dat Gorinchem het wel met 3 wethouders kon doen. Daar hebben we vorig jaar april tijdens de wethoudersverkiezingen nog naar verwezen, maar dat was even vergeten door de betreffende partijen. Het is dus goed om dinsdag de partijen daar nog eens aan te helpen herinneren. Het gaat de gemeente anders veel geld kosten. Dhr. Netze heeft een riante wachtgeldregeling en een nieuwe wethouder kost uiteraard ook het nodige. Waarom het dan maar niet meteen met drie wethouders doen?

Woensdag heb ik een goed overleg gehad op het gemeentehuis over de op handen zijnde dag van de architectuur. Dat is de 50ste in het land. In 1957 is de eerste gehouden en Rotterdam heeft daar nu een erg groot spektakel van gemaakt. Maar ook Gorinchem zal niet achter blijven op 30 juni. Er zullen vele architectuurplaquettes aan verschillende gebouwen komen en er zal een expositie van die gebouwen worden opgezet. Ook zal er een boekje komen waarin de route langs de gebouwen met een plaquette zal zijn beschreven. Gorinchem zal hierdoor weer een belangrijke kant van Cultuurstad laten zien. U zult er zeker veel meer van horen en lezen in de nabije toekomst.

Op vrijdag heb ik in Dordrecht een leuk en inspirerend gesprek gehad met een van mijn collega gemeenteraadsleden van een andere partij. Het is goed om af en toe zo individuele contacten te gebruiken om van gedachten te wisselen over bepaalde zaken die in de gemeente spelen. Ik heb het in elk geval erg waardevol gevonden en ik kan weer verder met waar ik mee bezig ben op het gebied van cultuur in Gorinchem.

A.s. dinsdag is, zoals al geschreven, weer een raadsbijeenkomst. De burgers kunnen dan vooraf met de politieke parijen van gedachten wisselen over bepaalde zaken en ook tijdens de bijeenkomst kan worden gesproken door belangstellende burgers. U moet zich wel eerst melden bij de raadsgriffie en het moet gaan over punten die op de agenda staan.
De vorige raadsbijeenkomst was daardoor erg interessant. Zien we u a.s. dinsdag ook in de raadszaal?

Gerard Broekman, raadslid fractie SP-Gorinchem