Verkeerssimulatie Nieuwe Hoven in twee richtingen

17 april 2007

Verkeerssimulatie Nieuwe Hoven in twee richtingen

Wij hebben enige tijd geleden (31 januari 2007) al eens een artikel op deze site geschreven over de gevolgen van een eventuele tweezijdige openstelling van de Nieuwe Hoven (zie de link onderaan dit artikel).Vanaf vandaag is op de site van de gemeente Gorinchem een simulatie te zien van de situatie tijdens de spitsperiode in 2010, 2015 en 2020.

Verschuivingen van oa verkeersstromen en de autonome groei van het verkeer zijn in de simulatie verwerkt.

Wat zijn de opvallendste bevindingen:

Simulatie 2010: De kruising Stationsweg - Nieuwe Hoven kan het verkeer in de spits met een brugopening en treinpassage nog redelijk verwerken.
SP opmerkingen : er zit een fout in de simulatie. Er is nl. geen linksafslaand verkeer van de Nieuwe Hoven naar de Kleine Haarsekade te zien. En dat is er natuurlijk wel en zelfs zeer veel. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat het verkeer vanaf de Nieuwe Hoven (uit de richting spoorwegovergang) op wordt gehouden. In de simulatie gaat dit verkeer rustig door. Door de SP is dit wel genoemd tijdens de gemeenteraadsbijeenkomst. Echter door de voorzitter, dhr. IJssels, werd dit echter een detail genoemd. Ook zijn aan het eind van de Stationsweg en aan het eind van de Concordiaweg voorsorteeervakken gemaakt.

Simulatie 2015: De effecten van een gesloten spoorwegovergang op de verkeersafwikkeling in 2015 zijn te vergelijken met een brugopening in de huidige situatie. Als er een trein langskomt moet de automobilist drie keer wachten voor hij door het verkeerslicht over de kruising kan. Een brugopening in 2015 betekent dat al het verkeer van de toe leidende wegen vaststaat. Een brugopening is daarom in de simulatiefilm niet verwerkt.
Overigens verder dezelfde opmerkingen als onder 2010.

Simulatie 2020: In dit jaar zijn de doorstromings problemen van 2015 enorm gegroeid. De verliestijden voor het verkeer raken buiten proporties. Als een trein passeert moet de automobilist minimaal acht maal het groene verkeerslicht voorbij laten gaan om de kruising te kunnen passeren. Een brugopening in 2020 betekent dat al het verkeer van de toeleidende wegen vaststaat. Een brugopening is daarom in de simulatiefilm niet verwerkt.
Overigens verder dezelfde opmerkingen als onder 2010.

De gemeenteraad beslist op 26 april of de Nieuwe Hoven in één of twee richtingen open gaat.
De visie van de SP mag als bekend worden verondersteld. Namelijk handhaving van de huidige situatie en geen tweezijdige openstelling omdat dit niet leidt tot een structurele oplossing en wel veel geld kost.