Rivas licht personeel in en doet een persverklaring de deur uit.

12 april 2007

Rivas licht personeel in en doet een persverklaring de deur uit.

Toeval of niet ? Ex wethouder Netze heeft de suggestie gewekt dat naast zijn problemen met het "duale stelsel", ook het openbreken van contracten met zorgaanbieders waarvoor hij geen toestemming kreeg in het college van B&W hem tot de overtuiging hebben gebracht dat hij zijn functie als wethouder zou moeten opgeven.

Op vragen hieromtrent reageerde de voorzitter van de gemeenteraad, voorzitter van het college van B&W en voorzitter van de Raad van Toezicht van Rivas dhr. P. IJssels in de extra ingelaste raadsvergadering van 10 april met de volgende woorden "ik vind het bovendien merkwaardig dat er wantrouwen ontstaat rond de zorg, terwijl diezelfde wethouder (bedoeld wordt dhr,. Netze) een paar weken geleden u nog gegarandeerd heeft dat het goed zit. Dat antwoord staat nog steeds"aldus dhr. IJssels.

Echter in de week voorafgaand aan deze raadsvergadering werd door Rivas het personeel ingelicht en er werd op 10 april jl. (de dag van de gemeenteraadsvergadering ) een persbericht verzonden waarin letterlijk het volgende staat " Binnen Rivas zijn de gevolgen van de nieuwe wet niet onopgemerkt gebleven. Medewerkers huishoudelijke zorg zijn bezorgd om hun werk kwijt te raken. Cliënten vrezen dat ze hun vaste hulp verliezen. Rivas is in overleg met de gemeenten om een gefaseerde omschakeling te realiseren en gedwongen ontslagen te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Het zou een zeer onwenselijke situatie zijn om waardevolle medewerkers te moeten laten gaan, terwijl er de komende jaren groeiende tekorten zijn voorzien in medewerkers in de zorg "

Dan mag toch de conclusie worden getrokken dat en de voorzitter van de gemeenteraad, de voorzitter van het college van B&W en de voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rivas niet volledig geïnformeerd is als er wordt aangegeven dat "het" goed zit? Ook zouden we kunnen concluderen dat het college Rivas laat "bungelen" en het contract niet gaat openbreken met alle gevolgen van dien. Natuurlijk is het zo dat Rivas een commerciele organisatie is die eigen verantwoordelijkheden en risico's heeft. Echter in de gemeenteraad van Gorinchem is afgesproken dat de aangeboden zorg kwalitatief van goede aard zal zijn en blijven. We zullen e.e.a. zeer goed blijven volgen in het belang van de werkgelegenheid bij Rivas en in het belang van de client van Rivas (en dat is onze eerste prioriteit).

Voor alle duidelijkheid hebben we ook nog een link gemaakt naar de brief die door het college van B&W aan de gemeenteraad is verzonden omtrent de nevenfunctie van dhr. IJssels bij Rivas.