Nieuwe Hoven blijft zoals het is

27 april 2007

Nieuwe Hoven blijft zoals het is

Donderdag 26 april 2007 is tijdens een rustige raadsvergadering besloten dat de Nieuwe Hoven niet tweezijdig wordt opengesteld. Voor velen, zeker als zij aan de Nieuwe Hoven wonen, waarschijnlijk een zegen en voor anderen blijft het een crime. In 1997 was besloten om de situatie van 2 zijdige openstelling te veranderen in eenzijdige openstelling.

eenrichtingsverkeer vanaf richting Mollenburgseweg Toegang vanaf de Stationsweg

Al direct na dit besluit waren er geluiden te horen dat de genomen beslissing terug zou moeten worden gedraaid. In 2003 werd daar in Gorinchem een referendum over gehouden (gelijktijdig met de verkiezingen voor de Provinciale Staten). De opkomst was toen 53,8 % en 80 % van de stemmers bleek voor een 2 zijdige openstelling en 20 % voor een 1 zijdige openstelling (de huidige situatie).
Toen volgde een jarenlange discussie, in termen van de SP, jarenlang trekken aan een dood paard, om gedaan te krijgen wat de uitslag van het referendum was geweest. Dit lukte eind 2006. De minster was "om" echter de gemeenteraad had in 2003 nog een extra besluit genomen nl. dat als de Nieuwe Hoven tweezijdig open gesteld zou worden de Nieuwe Hoven ontsloten moest worden met een rotonde bij "de klok" en een rotonde tussen het spoor en de brug. Dit wilde het ministerie niet en zij hadden als alternatief verkeerslichten.
Tijdens de raadsvergadering bleek dat het inruilen van de verkeerslichten voor rotondes geen steun kreeg (alleen de 3 koppige fractie van het CDA stemde hiervoor) en ook de optie rotondes aanhouden en tweezijdig open terwijl het ministerie hier dus tegen was haalde het ook niet (alleen steun van de 2 koppige fractie van Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem).

De aangenomen optie werd, handhaven van de huidige situatie en zoeken naar een echte oplossing voor de toenemende filedruk in Gorinchem. Deze optie werd gesteund door door dePvdA (lang voor nakomen van de referendumuitslag geweest maar uiteindelijk dus om), VVD (lang fervent voorstander geweest en nu dus ook om), CU / SGP ( altijd tegen geweest, wilden nu dmv een afgewezen motie eigenlijk eerst het totaalplan zien), Groen Links (altijd consequent tegen geweest) en de SP (hebben het meegenomen in ons verkiezingsprogramma als tegen 2 zijdige openstelling).

Al met al : situatie blijft zoals hij is.

Opmerkelijke uitspraken tijdens deze vergadering
- narcistisch gedrag van de SP over deze zaak (Schefferlie PvdA). Ja, logisch toch heer S. we hebben een goede keuze gemaakt in ons verkiezingsprogramma en zien dat deze keus na een lange denktijd mede door uw partij wordt overgenomen;
- graag vanuit de gemeente communicatie richting de inwoners van Gorinchem (meerdere partijen). Naar de mening van de SP moeten en kunnen de politieke partijen dit beter zelf doen. Zij zijn de reden van de gewekte verwachtingen bij de inwoners met het referendum en zij hebben soms hun standpunt veranderd.
- het college trekt al jarenlang aan een dood paard, nu is het genoeg geweest (van Andel SP) een gezegde met als betekenis :Je inspannen voor iets, dat tot mislukken gedoemd is
- De uitslag van het referendum was toch bindend? ( van Andel SP). Hij las deze uitspraak voor uit een brief van februari 2003 die was gevoegd bij de kieskaart voor het referendum. Nee, uitslag was niet bindend, het woord niet was vergeten in deze brief. Het moest dus zijn "niet bindend". Correctie heeft plaatsgevonden door het plaatsen van een stukje op de gemeentepagina in de Stad Gorinchem terwijl dus 15.000 huisgezinnen de brief hadden ontvangen.
- Met name de VVD, die in haar programma heeft staan, dat tweezijdige openstelling moet doorgaan als het haalbaar is, zal de kiezers veel uit te leggen hebben (hr. v.d. Roest CDA).
- Wij blijven voor openstelling (mw. Hania Stadsbelang/ Leefbaar Gorinchem).
- Op de site van de SP is de simulatie Nieuwe Hoven snel in te zien ( compliment van wethouder Van Santen richting de SP)

Via onderstaande link is deze simulatie nogmaals te zien. Alle nieuws Nieuwe Hoven is te vinden in het dossier Standpunten SP aan te klikken via de linkerbutton Dossiers.