Weekbrief 11 van 12 t/m 18 maart 2007

18 maart 2007

Weekbrief 11 van 12 t/m 18 maart 2007

Dinsdag de raadsbijeenkomst. Op de eerste plaats is het vermelden waard dat er deze keer veel mensen aanwezig waren op het inloopspreekuur. Zou het dan toch gaan aanslaan? Het werd daardoor een geanimeerde bijeenkomst. Deze keer hadden zich, voor het eerst, ook 2 insprekers aangemeld. Iemand die wat wilde zeggen bij agendapunt over het Masterplan Bastion II en iemand die wat wilde inspreken bij het agendapunt over de Nieuwe Hoven.

Hierdoor werd de agenda door de voorzitter enigszins veranderd om de insprekers de kans te geven meteen van wal te steken en niet te lang te moeten wachten. Er werd een presentatie gehouden over Bastion II waarover de spreker vanuit het publiek vroeg of de bewoners op een vroegtijdig moment mee kunnen praten over dit plan. De voorzitter legde uit dat dat in het communicatieplan was opgenomen, dus de bewoners kunnen vrij snel een uitnodiging verwachten. Zij kunnen zich nu al opgeven om mee te praten.

Bij de presentatie over de openstelling van de Nieuwe Hoven kregen de aanwezigen een uitleg met een simulatiefilmpje over de gevolgen van een eventuele openstelling. Deze presentatie zal op DVD worden gebrand en mogelijk aan de inwoners van Gorinchem worden uitgereikt waardoor iedereen kan zien wat de gevolgen zijn. Wij zijn blij dat het college de communicatie met de burgers steeds beter gaat aanpakken. Het was voor de SP duidelijk: wat wij in ons verkiezingsprogramma al schreven zal de openstelling geen oplossing bieden voor de problemen. Wij hebben het gevoel dat dat ook het idee zal zijn van de meerderheid van de raad. Te duur en alleen op zeer korte termijn enig voordeel. Binnen 5 jaar na openstelling zijn er al weer problemen met de files. Er zal in april een nota komen over de totale infrastructuur en daar zal dit probleem verder worden besproken. Pikant detail. De fractie van Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem die de openstelling van de Nieuwe Hoven als belangrijkste verkiezingspunt heeft gemaakt hebben we dinsdag totaal niet gehoord. Wat zou dat betekenen?
Ik ben erg benieuwd wat het stemgedrag gaat worden over de Nieuwe Hoven, dat zal in april gebeuren.

Maandag was ik bij een vergadering in het gemeentehuis over een groot evenement in juni. Er zal op de dag van de architectuur aardige dingen gaan gebeuren. Dit wordt op dit moment met verschillende partijen voorbereid. O.a. met het Nederlands Architectuur Instituut (Nai), de vereniging Vrienden van het Nai, met de gemeente, verschillende bedrijven en het bureau van industrieel ontwerper Bruno Ninaber van Eyben. Wat achtergrond is al te vinden op onderstaande site van centendo.com . U zult er zeker nog veel van horen en lezen.

Zaterdag hebben we weer met onze kraam gestaan. Dit keer in de Wilhelminalaan vlak bij de Lidl. Heel aardig was een bezorgde opmerking van een jongetje van ongeveer 12 jaar dat de SP steeds de verkeerde dag uitkoos als ze met de kraam staan. Hij dacht dat het weer zou gaan regenen. Gelukkig had hij geen gelijk. De gehele dag bleef het droog en soms was er zelfs een warme zon. Alleen de wind was soms wel wat heftig. We hebben weer heel aardig gesprekken gehad en verschillende mensen hebben ook weer wat problemen bij ons neergelegd. Dat is ook de bedoeling van onze “wijkbezoeken”. We gaan er achterheen.
We hebben ook ruim 500 standpuntenbrieven uitgedeeld en misschien krijgen we daardoor weer wat leden erbij. Dat zou erg leuk zijn want dan komen we steeds dichter bij het ledenaantal van de PvdA. Wij hopen toch aan het eind van dit jaar de PvdA in Gorinchem in ledental voorbijgegaan te zijn.

Uiteraard is de standpuntenbrief binnenkort ook op deze site te downloaden via de linkerbutton dossier en daarna standpunten.

Een fijne week toegewenst.
Gerard Broekman, raadslid SP Gorinchem