Situatie Nieuwe Hoven zal niet veranderen

14 maart 2007

Situatie Nieuwe Hoven zal niet veranderen

Dat is de verwachting die de SP fractie heeft na de raadsbijeenkomst van 13 maart 2007. Tijdens deze raadsbijeenkomst werd een animatiefilm getoond waaruit bleek dat een tweezijdige openstelling van de Nieuwe Hoven voor autoverkeer een zeer korte termijn oplossing zou zijn voor de verkeersproblematiek in Gorinchem. Tot 2010 zou mogelijk, als alle verkeer zich aan de regels houdt en er geen verdere problemen ontstaan, b.v. uitval verkeerslichten, een verbetering van de doorstroom van het verkeer te verwachten zijn.

Na 2010 zou het verkeer gaan vastlopen op- en rond de belangrijkste verkeersaders in Gorinchem. Na 2015 zou het autoverkeer bijna altijd vaststaan. Het lijkt dan ook aannemelijk dat de politiek in Gorinchem eieren voor zijn geld zou gaan kiezen en op 25 april a.s. zal beslissen dat er haast gemaakt moet gaan worden met andere oplossingen voor het autoverkeer in Gorinchem. Dit zou dan b.v. de druk op de Banneweg moeten wegnemen De SP fractie wacht af en heeft de beslissing al genomen. Een beslissing die ook door het college van B&W wordt aangedragen.

Een andere oplossing dan de Nieuwe Hoven is noodzakelijk.

Hoe zal de stemming verlopen?

Partijen die een zeer uitgesproken mening hadden in het recente verleden nl. openstellen in twee richtingen waren het CDA en Stadsbelang/Leefbaar Gorinchem. Stadsbelang / Leefbaar Gorinchem heeft geen enkel geluid laten horen tijdens deze raadsbijeenkomst. Het CDA bij monde van fractievoorzitter dhr. V.d. Roest had wel enig, maar weinig, commentaar. Onbekend is wat zij eind april zullen beslissen. Het punt Nieuwe Hoven is zeker voor Stadsbelang/Leefbaar Gorinchem een zeer belangrijk punt. Je zou bijna zeggen dat het hun hoofdpunt is als je de website van deze partij bezoekt.

Partijen die het referendum van 2003 wilden respecteren, de PvdA en de VVD blijken nu ook hun grote bedenkingen te hebben.

Partijen die in 2003 tegen opstelling waren CU/SGP (toen tegen, nu onbekend hebben hun mening nog niet gegeven) , Groen Links (toen en nu tegen) en de SP (toen niet in de raad, in ons verkiezingsprogramma 2006 hebben we al duidelijk aangegeven tegen te zijn) .

We zijn dan ook benieuwd hoe eind april 2007 de stemming zal verlopen. Onze verwachting is dat het college bijval zal krijgen voor hun standpunt en de Nieuwe Hoven niet tweezijdig zal worden opengesteld.

Zie ook onze andere berichtgeving over deze problematiek via onderstaande link. Via deze link kunt u ook doorlinken naar de