De SP op 7 maart a.s. een verdubbeling of weer een verdrievoudiging??

23 februari 2007

De SP op 7 maart a.s. een verdubbeling of weer een verdrievoudiging??

Wat er ook zal gebeuren op 7 maart a.s. Het moet wel heel vreemd aflopen als de SP niet wederom zal groeien in stemmen en zetelaantal in alle Provinciale Staten. Wat was het resultaat in 1999 en 2003 bij deze verkiezingen in Gorinchem?

In 1999 was het aantal stemmen in Gorinchem 244 stuks. Dit verdrievoudigde 4 jaar later naar 5.,71 %.(782 stemmen).
Maar in 2006 kwamen de gigantische groeipercentages. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2006 was het percentage SP stemmers in Gorinchem opgelopen naar 13,7 % (1887 stemmen). Daarna kwamen de 2e kamerverkiezingen van november 2006. Het percentage SP stemmers liep op naar 17,87 %., (3468 stemmen).

En nu dan de verkiezingen voor de Provinciale Staten 2007 op 7 maart a.s. Een verdubbeling t.o.v. de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 2003 is toch wel het minste ? Van 5,71% naar ca. 12 % ?. Of zou het weer een verdrievoudiging zijn ten opzichte van 2003? Zou het weer een magistrale 17 % gaan worden evenals op 22 november 2006?

We wachten af. Maar een feestje zal het zeker worden !.

Overigens zal het aantal Statenleden in Nederland fors worden verminderd. Momenteel zijn er 764 zetels dat worden er 564. In Zuid Holland zijn het er 83 waarvan 4 voor de SP. In Zuid Holland worden het 55 zetels.