De jongste kandidaat van de SP in Zuid Holland komt uit Gorinchem

23 februari 2007

De jongste kandidaat van de SP in Zuid Holland komt uit Gorinchem

Lies van Aelst is de jongste kandidaat op de lijst met haar 18 jaar. Ze zit nu in de eindexamenklas van 5 HAVO. Lies is lid van ROOD, de jongeren in de SP en in Gorinchem is ze voorzitter van de lokale ROOD groep.

Lies van Aelst

Bij de Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart staat Lies van Aelst op plek 5 van de SP lijst. Van Aelst is op dit moment bestuurslid van de Gorkumse SP afdeling en fractie assistent van de lokale fractie. Als bestuurslid houdt van Aelst zich voornamelijk bezig met jongeren. Naast de SP is ze eindexamenkandidaat HAVO. Ze zal in september beginnen aan de lerarenopleiding geschiedenis.

Van Aelst kreeg bekendheid met activiteiten van ROOD, de jongeren organisatie van de SP. De Gorkumse tak houdt zich vooral bezig met solidariteit tussen jongeren en ouderen. Opvallend is dat van Aelst met haar 18 jaar de jongste kandidaat voor provinciale staten is.

Van Aelst: "De Provincie is een bestuurslaag waar mensen, en vooral jongeren, weinig mee hebben. Ik vind het heel belangrijk dat de provincie dichter bij de mensen komt. Op dit moment zitten er bijna geen jonge mensen in de Provinciale Staten, met een grotere diversiteit aan mensen wordt het meer een weerspiegeling van de samenleving en komt er meer aandacht voor de problematiek waar jongeren mee te maken hebben."

Daarnaast hoopt van Aelst zich bezig te kunnen gaan houden met het openbaar vervoer. "dat heeft een flinke inhaalslag nodig, want veel dunner bevolkte gebieden zijn nu slecht of niet bereikbaar. Willen we echt iets aan het klimaat doen, dan moet het openbaar vervoer verbeteren zodat het ook een alternatief voor de auto kan worden. Het beleid in België laat zien dat het werkt, als je er maar voor kiest."

Overigens zal het aantal Statenleden in Nederland fors worden verminderd. Momenteel zijn er 764 zetels dat worden er 564. In Zuid Holland zijn het er 83 waarvan 4 voor de SP. In Zuid Holland worden het 55 zetels. Lies staat op plaats 5 en is dus bijna wel zeker van een zetel.