weekbrief 4 van de voorzitter van 22 t/m 28 januari 2007

28 januari 2007

weekbrief 4 van de voorzitter van 22 t/m 28 januari 2007

Dinsdagavond was de evaluatie voor de vrijwilligers van de ijsbaan. Het was een zinvolle bijeenkomst en er zijn verschillende dingen aan de orde gekomen die voor volgend jaar het ijsbaanproject kunnen verbeteren. Alles bij elkaar heeft iedereen het een heel fijn evenement gevonden en iedereen heeft met veel plezier er aan meegewerkt. In de krant zal binnenkort wat worden geschreven met de vraag aan alle burgers om ook op- en aanmerkingen te leveren om het volgend jaar helemaal naar ieders zin te maken. Op die manier wordt het echt een evenement van en voor iedereen. Voor volgend jaar zijn er wel veel meer vrijwilligers nodig. Iedereen kan zich alvast aanmelden om enkele dagdelen volgend jaar te helpen. Dat kan via het stadsmanagement (bsmgorinchem@xs4all.nl).

Nadat vorige week gesprekken zijn gevoerd met mensen van het stadarchief, het Gorcums Museum en de Nieuwe Doelen, heb ik in het begin van deze week gesprekken gevoerd met Wethouder Jack Oostrum en de ambtenaar voor cultuur Annemari Bor. Ik wilde op een goede manier een motie maken om het college te vragen een onderzoek te doen naar de mogelijkheid van het opzetten van een Gorcums historisch museum. Ook alle fractievoorzitters hebben nu de motie ontvangen ter beoordeling. Donderdag a.s. 1 februari zal hij worden ingediend en ik hoop uiteraard dat er zich een meerderheid binnen de raad te vormen is om deze motie te steunen.

Overigens ben ik woensdag ook even naar het Da Vinci College geweest om te zien of er mogelijkheden zijn om met leerlingen brainstormsessies te houden om nieuwe ideeën te ontwikkelen voor verschillende zaken in de stad. Zo zou gedacht kunnen worden aan ideeën hoe jongeren en nieuwe Nederlanders wat makkelijker naar het Theater getrokken zouden kunnen worden. Volgende week heb ik een gesprek met een van de docenten om het plan wat verder uit te werken.

Woensdagmiddag was er de opening van het project Fitkids Gorinchem. Omdat Henk Netze ziek was verrichtte wethouder Herman van Santen de opening. Het is een zeer goed initiatief waardoor kinderen met een beperking op hun eigen niveau en met voldoende begeleiding kunnen sporten. Er is echter wel iets wat erg jammer is. Kinderen die een jaar daar hebben getraind staan weer op straat. De bedoeling is dat die kinderen dan naar een reguliere sportclub gaan. Echter er zijn kinderen die een zodanige beperking hebben dat ze niet bij een sportclub kunnen functioneren. Bijvoorbeeld autistische kinderen. Ook zij zouden door moeten kunnen gaan met trainen. Er zal nu moeten worden gezocht naar mogelijkheden om deze kinderen een vervolg aan te bieden. Ik heb begrepen dat MEE daar mee aan de gang wil gaan.

Donderdag zijn verschillende mensen naar de Franse ambassade in Den Haag gegaan om de onderscheiding van Willem de Bruyn bij te wonen. Hij kreeg uit handen van de Franse ambassadeur een hoge Franse culturele onderscheiding. De medaille voor kunst en letteren. De Franse ambasadeur sprak Willem toe in het Nederlands. Deze docent aan de Oude Hoven ken ik al wat langer. Hij woonde vroeger in het Poorthuis van het Kasteel in Well. Hij was daar ook voorzitter van de Stichting Uiterwaarden Park. Deze Stichting was in Gorinchem opgericht in de 70er jaren door o.a. Dhr. de Kroon. Ik meende dat hij biologieleraar was aan het Gymnasium. Ik ben enige tijd geleden in het bezit gekomen van een kolossaal boek (35x25 cm en 5 cm dik) wat door Willem is samengesteld en waar ook veel tekeningen van hem in staan. Het boek heet “Alles wel in Well” en geeft een heel mooi beeld en beschrijving van een groot gedeelte van de geschiedenis en landschappelijke waarden van de Bommelerwaard. Landschap en milieu waar Willem de Bruijn ook erg mee bezig is. Zowel in Nederland als in Frankrijk

Als je wat meer wilt weten over de Bommelerwaard dan kan je via onderstaande link verder surfen.Ook een link naar de zeer mooie en informatieve site over Slot Loevestein.

Zondagmiddag ben ik nog even naar de 2e ledenvergadering geweest van het Nieuw Elitair Elan. Een vereniging van mensen die streven naar minder van hetzelfde. Deze vereniging zou o.a. een nieuwe omroep willen stichten om minder van hetzelfde op de buis te brengen. Ook zijn ze tegen alles wat door de regering geprivatiseerd is geworden en wat steeds groter moet worden.. Veel cabaretiers zijn lid zoals Herman Finkers en Jeroen van Merwijk als oprichters en Hans Dorrestein en Jaqcues Bral. Ook Fred Delfgauw hoort bij de oprichters vandaar dat de ledenvergadering werd gehouden in Peeriscoop in Gorinchem. Iedere bezoeker moest een A4'tje meenemen met daarop, op een creatieve wijze, zijn of haar filosofie over minder van hetzelfde. Deze A4'tjes werden geraapt waardoor iedereen een map kreeg met veel creatieve gedachten. Het zou zomaar iets van de SP kunnen zijn.

Graag tot de volgende week.

Gerard Broekman, voorzitter en fractievoorzitter SP-afdeling Gorinchem