Weekbrief 1 van de voorzitter van 1 t/m 7 januari 2007

7 januari 2007

Weekbrief 1 van de voorzitter van 1 t/m 7 januari 2007

Ik wil graag beginnen met het voorstellen van een jonge vrouw, Florine Marise Kikkert, die dagelijks te vinden is in het voormalige gebouw van hotel Metropole. Daar is enige maanden geleden de cluster Horeca/voeding van Syndion ingetrokken. Een stichting voor mensen met een beperking.
Vanaf heden wordt door haar wekelijks een tekening gemaakt n.a.v. de weekbrief van de voorzitter. Deze tekening wordt later toegevoegd aan de weekbrief, die daarvoor langer op de openingspagina van deze site te zien zal zijn.

Het is duidelijk nog vakantietijd. Erg weinig te doen dus. Dinsdag was de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie. Erg druk en de burgemeester hield zijn toespraak. Het is wel erg goed wat er in Gorinchem gebeurt als je hem zo hoort. Dat er nog steeds veel mensen het niet zo goed hebben en dat daar toch echt wat meer aan gedaan zou moeten worden, heb ik hem niet horen zeggen.

Deze week kreeg ik weer enkele mensen aan de telefoon die het op z’n zachts gezegd, niet breed hebben. Bijvoorbeeld iemand die door verschillende fouten van de medici nu in een rolstoel moet rijden. Daardoor moest zij een cursus waar ze net aan was begonnen afzeggen omdat ze moeilijk de deur uit komt. Daarbij heeft ze een erg laag inkomen waardoor ze geen taxi kan betalen om ergens te komen. Zij dreigt in een sociaal isolement te komen. Maar omdat het waarschijnlijk maar een tijdelijke handicap is, heeft ze geen recht op financiële ondersteuning. Dat is eigenlijk toch van de gekke. Waarschijnlijk zal deze week een verhaal over haar in de Gorcumse Courant komen te staan.
Een andere dame was erg geschrokken van het bericht dat de zorgaanbieders, zoals de aanbieders voor zorg aan gehandicapten, heel veel geld aan het oppotten zijn, wat ten koste gaat van de zorgvragers. Deze dame heeft een zoon in de Merwebolder. Dat wordt ‘bestuurd’ door de ASVZ. Waarschijnlijk ook een organisatie welke veel geld achter houdt. Agnes Kant, Tweede Kamerlid van de SP heeft aangegeven dat ze deze zaak gaat onderzoeken. Dat hebben de zorgverzekeraars ook gezegd. Ben benieuwd wat daar allemaal uit gaat komen. Ik denk dat dit weer een bewijs is dat de privatisering van de zorg slecht is voor de zorgvragers. De nieuwe regering zou dit snel moeten terugdraaien. Dan kunnen ook de grote salarissen van de directieleden worden teruggeschroefd. Overigens heb ik zijdelings gehoord dat er één directeur van de Rivas is opgestapt en dat daar geen nieuwe grootverdiener voor terugkomt. Ik hoop dat dit bericht klopt.
De ijsbaan is er niet meer. Heel jammer. Het was een groot succes. De burgemeester heeft in zijn nieuwjaarsrede gezegd dat het volgend jaar weer terugkomt. Ik denk dat dit een erg goede investering is want er hebben heel veel, vooral kinderen, de laatste drie weken erg veel plezier beleefd op de ijsbaan. Er zullen volgend jaar wel wat meer vrijwilligers moeten zijn om het nog gesmeerder te kunnen laten verlopen.

Tekening Florine Marise Kikkert / Syndion Gorinchem

Onderaan deze pagina de link naar de tekening in groot formaat

Ik wens u een heel ontspannen week toe en mooi weer.

Gerard Broekman, voorzitter en fractievoorzitter van de SP-afdeling Gorinchem