Verlies doet pijn bij PvdA

28 november 2006

Verlies doet pijn bij PvdA

Uit de Stad Gorinchem van 28 november 2006:

Naar aanleiding van het grote verlies van de PvdA in Gorinchem (-1575 stemmen t.o.v. 4 jaar geleden) laat de fractievoorzitter van de PvdA van zicht horen met de volgende opmerkingen:

"PvdA-fractieleider Pierre Schefferlie is minder enthousiast. Hij ziet zijn partij kelderen. De in maart behaalde winst is in één klap weg; in Gorinchem van acht terug naar zes zetels, waarvan één restzetel.

De PvdA is hier altijd de grootste partij geweest en kan die positie nu nog maar net handhaven. ,,Het zal moeilijk worden een nieuwe coalitie te vormen,” merkt Schefferlie op en hij verwacht snel weer verkiezingen. ,,In maart was de PvdA nog bovenjan en Marijnissen maar onvrede vertolken."

Hieruit blijkt maar weer dat achteroverleunen niet kan en zeker nooit moet. De Gorcumse PvdA ergert zich schijnbaar aan Jan Marijnissen. Moeten ze vooral volhouden. Naar onze mening wordt maar erg weinig contact onderhouden met de eigen achterban, anders zou een dergelijke uitspraak nooit worden gedaan. Onder welke steen leefde de Gorcumse PvdA de afgelopen tijd? Steunde men soms Balkende 3? Het lijkt er wel op.

PvdA 2003 6241 stemmen nu 4666 stemmen - 1575 stemmen
CDA 2003 4309 stemmen nu 4281 stemmen - 28 stemmen
SP 2003 1152 stemmen nu 3468 stemmen + 2316 stemmen
VVD 2003 3633 stemmen nu 2787 stemmen - 846 stemmen
Het aantal stemmen totaal in 2003 en in 2006 is nagenoeg gelijk.

Onderstaand stukje staat op de PvdA site. Is toch wel in tegenspraak met de uitspraak van Schefferlie.

Volgens Wouter Bos heeft Nederland massaal nee gezegd tegen het koude en kille Nederland en krijgen Balkenende en Rutte niet de kans verder aan te bouwen aan zon Nederland. Dat zei hij in de Escape in Amsterdam.

Bos feliciteerde Jan Marijnissen, Marianne Thieme en André Rouvoet met hun succes. Bos was zichtbaar teleurgesteld over het verlies voor de PvdA, net zoals alle andere PvdAers die naar Escape kwamen. Bos: Maar laten we de boodschap begrijpen. Nederlanders willen dat de verschillen tussen mensen kleiner worden. We zullen schouder aan schouder hard blijven werken om dat solidaire Nederland tot stand te brengen.