Weekbrief 40 van de voorzitter (1 t/m 8 oktober 2006)

8 oktober 2006

Weekbrief 40 van de voorzitter (1 t/m 8 oktober 2006)

We hadden een afspraak gemaakt met de gemeentereiniging om eens te zien hoe daar alles gaat. Dinsdagmiddag 3 oktober werden we, 6 mensen van de SP, ontvangen in het gebouw op Papland. We kregen een hele rondleiding over het terrein en werden ingelicht over de verschillende onderdelen.

Zo hoor je ‘in de straat’ nogal eens vertellen dat je het afval niet hoeft te scheiden omdat toch uiteindelijk alles op een hoop wordt gegooid. Dat gebeurt in Gorinchem dan toch niet. Ons werd uitgelegd dat juist door het scheiden van het afval vele Euro’s per huishouden worden verdiend. Ook werd ons verteld dat er enkele aanhangwagens zijn gekocht welke de inwoners gratis kunnen lenen om groot vuil naar Papland te brengen. Wij vroegen ons af of ‘men’ dat goed weet.
Daarna gingen we naar een boerenbedrijf in het buitengebied waar een startende boer met ons wilde praten over de invulling van het bestemmingsplan buitengebied. Het was voor ons de eerste keer dat we met zo’n probleem werden geconfronteerd dus het was moeilijk te begrijpen. We hebben afgesproken dat we op het gemeentehuis zouden gaan navragen. We houden het in de gaten!

Woensdagavond waren alle raadsleden uitgenodigd in de Haarhorst om uitleg te krijgen van de interim directeur van Stichting Arkelstad. Dit was in het kader van de behandeling van de kadernota Welzijn. Het was een volle ‘bak’. Hoewel we goede informatie kregen bleven toch verschillende zaken onduidelijk. Daar zullen we met voorstellen, samen met de andere fracties, op terugkomen bij de volgende raadsvergadering.

De provincie Drenthe had mij donderdag uitgenodigd om enkele workshops brainstormen te houden voor het bedrijfsleven samen met kunstenaars. Dit was tijdens een conferentie met als thema: ‘Onderneem in de kunst en geef kunst een kans in de onderneming’. De conferentie werd gehouden in Veenhuizen, bij Assen, en de start was in het strokasteel. Een groot kasteel opgebouwd van strobalen waar toneelgroep Peer voorstelling geeft. I.v.m. regenkansen, er zit geen dak op, verhuisden we daarna naar de koepelkerk in Veenhuizen. Ik trof daar twee studenten van het Sandberginstituut, een Masteropleiding na de Rietveldacademie. Zij hielden ook een inleiding en zouden in de middag ook workshops geven. Wat schetste mijn verbazing dat ik hun onderwerp herkende. In Gorinchem zal op de verpakking van de toren van de Grote Kerk reclame worden aangebracht. Dat is precies wat deze studenten al bijna een jaar aan het doen zijn met de gevel van het gebouw van het Sandberginstituut in Amsterdam. (zie de link onderaan de pagina) Je zou je af kunnen vragen: ‘wie doet wie na?’ Je zou ook kunnen zeggen dat het aardig is dat mensen zo bezig zijn met hun vak dat ze steeds nieuwe mogelijkheden zoeken, en via internet vinden, om in Gorinchem leuke dingen te doen. Ik vond het in elk geval erg verrassend dat ik dit in Drenthe mocht zien.

Vrijdag was de grote dag voor Scholengemeenschap Gomarus. Het nieuwe praktijklokaal voor het VMBO werd geopend. De opening gebeurde op de reformatorische wijze. Je moet in deze geloofsgemeenschap zijn opgevoed om het goed te kunnen begrijpen. Het duurde voor mij wel wat lang. De bezichtiging maakte alles goed. Het is een mooi gebouw waar op een vernieuwende manier aan de leerlingen les wordt gegeven. Heel verrassend om te zien hoe de leerlingen voor de afdeling Zorg en Welzijn via de computer hun lessen krijgen aangeboden en ook via de computer hun toetsen maken. Erg aardig te vernemen dat een oud-collega van mij van het Da Vinci College, nu werkzaam bij een educatieve uitgeverij, dit daar had verkocht. Ook in de afdeling Bouwtechniek werd op een vernieuwende wijze met computers gewerkt, naast de ‘gewone’ handwerkvakken zoals schilderen, metselen en timmeren. Mijn complimenten voor deze manier van werken bij Gomarus. Ik denk dat het goed aansluit bij de belevingswereld van deze leeftijdscategorie.

Zaterdag was het SP congres in Amsterdam. Twee leden uit Gorinchem zijn daar naar toe geweest. Een verslag hiervan zal nog op deze site verschijnen.

Een fijne week gewenst.
Gerard Broekman, voorzitter en fractievoorzitter SP-afdeling Gorinchem.