Weekbrief 32 van de voorzitter

13 augustus 2006

Weekbrief 32 van de voorzitter

Terug van weggeweest. Het was heel prettig in Ierland. Niet te warm en erg groen. In enkele jaren is het wegennet gigantisch verbeterd met dank aan de EU. Daardoor is men wel harder gaan rijden waardoor er veel dodelijke ongelukken gebeuren. Ook zijn, met dank aan de EU de huizen aanzienlijk duurder geworden. Daar zijn de mensen allemaal niet gelukkig mee.

Elke zomervakantie is er voor geïnteresseerde leden van de SP een aardige gelegenheid om inspiratie op te doen. De laatste jaren in het Stay okee hotel in de Biesbosch.
Voorheen was het de Zomerschool, nu heet het SP-universiteit. Dat is ook wel te merken. De sprekers zijn stuk voor stuk grote namen en de thema’s zijn erg interessant. Ik was vrijdagavond bij de lezing van Arjo Klamer, hoogleraar economie Kunst en Cultuur aan de ErasmusUniversiteit te Rotterdam. Het begin was indrukwekkend. We begonnen met een discussie over de Tv-uitzending van Buitenhof van 21 mei j.l. waar hij zelf ook bij had gezeten. Daarin sprak ook hoogleraar rechtstheorie Dorien Pessers over de kwestie Verdonk versus Ayaan Hirsi Ali. (zie link bij onderaan ). Het werd een discussie over de theorie van de retoriek. Heel interessant en leerzaam. Het bleek dat deze uitzending waarschijnlijk de kop van Verdonk als lijsttrekker heeft gekost.
Daarna hield Arjo Klamer zijn verhaal over de nieuwe term ‘neotraditionalist’. De SP is een partij waar Arjo zich erg thuis voelt omdat hier veel Neotraditionalisten zitten. Sinds hij met Jan Marijnissen heeft gesproken is hij daarvan overtuigd. De Neotraditionalisten willen vooruitkijken en nieuwe dingen aanpakken zonder het verleden te vergeten. Dat in tegenstelling tot de Post Modernisten die heel het verleden willen schrappen en de conservatieven die alles bij het oude willen houden..
Hij legde uit de dat Staat en de Markt door de mensen gevormde elementen zijn, kunstmatig gemaakt dus, die wel erg noodzakelijk zijn maar dat die elementen soms teveel de nadruk krijgen waardoor het fout gaat. Naast de oicos (daar waar je thuis hoort) is er ook nog een z.g derde sfeer, de sociale sfeer. Dat is de maatschappij. De samenleving. Naast de oicos hebben we dus de logica van de samenleving en dat is de basis voor een sterke Staat. Als de samenleving (sociale sfeer) niet klopt dan zal de Staat en ook de Markt niet goed kunnen functioneren. Op dit moment zitten we in een dip wat betreft de samenleving. Daardoor heeft de Markt een veel te grote macht gekregen wat voor de mensen niet goed is. Ook is er weinig erkenning voor het oicos, voor waar we vandaan komen, waar we bijhoren. Als we ons weer bewust worden van onze oicos kan de 3e sfeer weer aansterken en dan kunnen de Staat en de Markt weer hun juiste plaats krijgen.

Op zondagochtend mocht ik een workshop houden. Het was de bedoeling dat ik de deelnemers in groepjes liet brainstormen om vanuit de behandelde punten tijdens deze SP-universiteit te komen tot nieuwe gedachten t.a.v. bijvoorbeeld een plaatselijk cultuurbeleid.
Elke groep kreeg twee brainstormtechnieken en twee thema’s. Alles bij elkaar duurde dat 1 1/2 uur en dat vonden de deelnemers nog te kort. Er kwamen heel aardige ideeën uit.

Aanstaande week gaan we weer proberen in het gewone ritme te komen. Maandag hebben we meteen weer een fractievergadering om te praten over zaken die in de vakantie voorbij zijn gekomen.

Maak er een fijne week van.
Gerard Broekman, voorzitter en fractievoorzitter SP-afdeling Gorinchem