Weekbrief 27 van de voorzitter (over week 3 t/m 9 juli 2006(

9 juli 2006

Weekbrief 27 van de voorzitter (over week 3 t/m 9 juli 2006(

Weekbrief 27 van de voorzitter

Wat een hitte. Dat is aan mij niet besteed. Er komt dan erg weinig uit mijn handen en loop maar te puffen. We moesten toch door.

Donderdagavond weer eens een raadsvergadering. Ik dacht dat er nooit meer een zou komen. Er waren nu dus wel agendapunten. Het was meteen wel een erg leuke vergadering. Eindelijk werd er echt discussie gevoerd. De vele keren dat we erbij zaten toen we nog niet in de raad zaten hebben we dat eigenlijk nooit meegemaakt. We kunnen dus wel zeggen dat, in elk geval mede door de SP, er meer beweging in de raadsvergadering zit. We hebben ons punt wel gemaakt maar helaas hebben we geen steun gekregen om 1,6 miljoen wat over was via een apart potje te reserveren voor de mensen die het echt moeilijk hebben en om bijvoorbeeld te zorgen dat de voedselbank kan worden afgeschaft. We houden de zaken uiteraard erg goed in de gaten en als er enigszins een mogelijkheid zich voordoet, dan zullen we het weer aankaarten, bijvoorbeeld bij de begrotingsbehandeling in november. Zo is er ook een erg groot bedrag over van de RSD (Regionale Sociale Dienst). Ondertussen blijven er wel mensen problemen houden met uitkeringen. Zo belde mij van de week een mevrouw van 65+ wiens wasmachine kapot was gegaan. Zij kreeg geen geld van de Sociale Dienst en heeft alles bij elkaar moeten lenen van familie, vrienden en bekenden. Er was in februari al tegen haar gezegd dat ze € 130 had gekregen en daar moest ze het maar mee doen. Heel veel geld over maar mensen simpel helpen is er niet bij. Het is niet te begrijpen of uit te leggen.

Ook hebben we in de raadsvergadering aandacht gevraagd voor de monumentale bomen in de stad. Er wordt wel erg gemakkelijk door het college een kapvergunning gegeven. Zie wat er is gebeurd in het Emmapark. Omdat de PvdA een motie had gemaakt hebben wij ons daarbij aangesloten. Het bleek dat vrijwel de gehele raad daar mee eens was behalve de VVD. Ik heb ondertussen van de Bomenstichting een model bomenverordening gekregen en ga proberen dat intergraal over te laten nemen in de APV.

Ik heb aandacht gevraagd voor de problematiek van het fijnstof waar de Dr. Koelmanschool mee te maken heeft. Uit onderzoek is gebleken dat de kinderen van die school, ook landelijk gezien, erg veel te lijden heeft onder fjnstof vanaf de A27. U zult daar zeker nog van horen/lezen.

Eindelijk is deze week dan toch gebeurd wat al lang had moeten gebeuren. Het kabinet is gevallen. Ze hebben er nog uit kunnen halen dat er een begroting zal worden gemaakt, ter meerdere glorie van CDA en VVD, maar we zullen erg hard gaan werken dat die voordelen zullen worden geminimaliseerd. De SP heeft meteen al affiches gemaakt met daarop de kreet: NU SP. Deze affiches zijn bij mij af te halen als u ze voor het raam wilt hangen. Ik heb ze in 2 maten A3 en A2. Bel of mail even en ik kom ze brengen. Uiteraard mag u ze ook zelf komen halen.

De bewoners van de van Zomerenlaan e.o. kunnen we ondertussen feliciteren. Het is duidelijk: actievoeren werkt. De brief hierover die de bewoners deze week van de woningcorporaties hebben ontvangen kunt u hier inzien. Uiteraard willen we ook de woningcorporaties bedanken dat ze de bezwaren van de bewoners op hun waarde hebben geschat en terug zijn gekomen op de aankondiging van eind 2004 dat de wijk binnen korte tijd zou worden gesloopt. Alle waardering van ons voor deze nieuwe opstelling.