Weekbrief 25 van de voorzitter (week van 19 t/m 25 juni 2006)

25 juni 2006

Weekbrief 25 van de voorzitter (week van 19 t/m 25 juni 2006)

Dinsdag hadden we een ingelaste avond met de gemeenteraad. Er zou een workshop worden gehouden over de financiële zaken die binnenkort aan de orde gaan komen.

O.a. werd het verleden, het heden en de toekomst besproken. De toekomst mede aan de hand van een perspectievennota. Eerst werd er door enkele ambtenaren en een vertegenwoordigster van Deloitte, het accountantskantoor van de gemeente uitleg gegeven over verschillende rapporten. Daarna zou er een interactieve vergadering zijn.
Het was de eerste keer dat zoiets gebeurde. Het was allemaal erg onduidelijk. Niet alleen de nieuwe raadsleden begrepen niet helemaal wat de bedoeling was, maar ook de oude raadsleden vroegen zich af wat er nu precies moest gebeuren. Ik had mij heel iets anders voorgesteld van een workshop. Lekker met de raadsleden in groepjes discussiëren over de verschillende zaken en zien wat de visie zou moeten zijn van waaruit alles zal worden gedaan.

Helemaal niet dus. Dat is toch wel frustrerend. In het voorstel waren een paar vragen geformuleerd waar eigenlijk niets mee kon worden gedaan. We zullen maar zeggen dat het een poging was om te leren en hopen dat het de volgende keer wellicht meer een echte workshop zal zijn.

Omdat er regelmatig raadsvergaderingen worden afgezegd omdat er geen agendapunten zouden zijn, zijn we nu bezig als SP-fractie om allerlei zaken die wij belangrijk vinden en waar in eerste instantie vragen over zijn, op een rijtje te zetten. Dat hebben we maandagavond gedaan en nu zijn we bezig om deze punten te onderzoeken. Als we alles goed hebben onderzocht zullen we vragen gaan stellen.

A.s. dinsdag zullen we de eerste drie vragen gaan stellen aan het college. Uiteraard zullen we deze vragenlijst blijven aanvullen om zodoende regelmatig agendapunten op te kunnen voeren voor de gemeenteraadsvergaderingen. Op deze site kunt u vanaf maandagmiddag 12.00 uur de vragen van a.s. dinsdag lezen.
Veel vragen komen vanuit de Gorcumse bevolking. Uiteraard staan we ook open voor uw vragen.

Alle leden van de SP-fractie hebben de afgelopen zaterdagen bijscholingscursussen gevolgd van de SP met als titel ‘In Raad en Daad’. Vorige week zaterdag zijn de eersten geweest en afgelopen zaterdag ben ik naar Utrecht geweest. Er waren nog zo’n 100 SP-raadsleden uit het land gekomen. Met de ongeveer 100 van de eerste keer waren het er erg veel die zich wilden bijscholen.
Het was erg interessant. We konden drie workshops kiezen uit 5 onderwerpen. Ik had gekozen voor de workshops Raadswerk in uitvoering, Wet Werk en Bijstand en Debatteren.
De workshop Raadswerk in uitvoering ging over allerlei formele zaken waar je mee te maken krijgt in de gemeenteraad. O.a. werd regelmatig verwezen naar het reglement van orde. Dat zouden we uit ons hoofd moeten kennen. Duidelijk werd dat we in Gorinchem nog wel wat punten zouden moeten proberen te wijzigen in het reglement van orde. Daar zullen in de loop van tijd zeker ook vragen over komen.
Tijdens de workshop Wet Werk en Bijstand werd mij ook weer veel duidelijk. Ook daar zullen we later zeker op terugkomen in de gemeenteraad. Wellicht ook met wijzigingsvoorstellen. Ook de workshop debatteren was erg leerzaam omdat ik het gevoel heb dat ik daar meer bedreven in zou moeten worden. Hoewel het debat wat ik moest houden als goed werd ervaren door de collega raadsleden van de SP.
Het is goed dat de SP regelmatig dit soort scholingen verzorgt zodat iedereen goed bij de les blijft. Het is belangrijk want je zit toch in de raad namens veel kiezers en die mogen verwachten dat we hun stem erg serieus nemen.

Een gezellige week toegewenst.
Gerard Broekman, voorzitter en fractievoorzitter van de SP-afdeling Gorinchem