SP-Statenfractie kritisch over Provinciale bureaucratie rond lift station Gorinchem

5 november 2015

Foto: SP

De lift op station Gorinchem die in 2013 klaar had moeten zijn, is er nog steeds niet. Oorzaak: tussentijdse verandering van de spelregels en veel onnodige bureaucratie bij de provincie. Slecht voor de toegankelijkheid en zonde van alle tijd en geld, zegt SP-fractievoorzitter Lies van Aelst. Ze heeft de kwestie opnieuw aangekaart bij het provinciebestuur.

Van Aelst woont zelf in Gorinchem. Ze ziet nog steeds regelmatig mensen worstelen met kinderwagens en koffers op de steile trap bij het station. Mensen met een rolstoel kunnen al helemaal geen kant op en kunnen dus niet zelfstandig reizen vanaf Gorinchem. Een slechte zaak, waar ze al meermaals op aangesproken is. In maart dit jaar stelde ze ook al vragen, maar de subsidie voor de lift is nog steeds niet rond.

Onnodig hoge kosten
Van Aelst: ‘In 2011 waren de gemeente Gorinchem, ProRail en de provincie het helemaal eens: de lift zou er snel komen. In eerste instantie zou de provincie de helft van de kosten betalen, cofinanciering heet dat. Daarna moest de gemeente toch opeens een bureaucratische subsidieaanvraag bij de provincie indienen. Een tijdrovende en ingewikkelde procedure, die voor veel werk en onnodig hoge kosten zorgt’.

Inmiddels is het eind 2015 en is er nog steeds geen lift. Ook bij de gemeente raakt het geduld op. Van Aelst betreurt dit: ‘Er lijkt inmiddels wat schot in de zaak te komen, maar al die onnodige bureaucratie heeft voor heel veel vertraging gezorgd. Een oplossing als cofinanciering was stukken sneller geweest. In de toekomst moet dit echt anders kunnen. Zo’n bureaucratisch circus optuigen, daar wordt niemand beter van. Vooral omdat we allemaal hetzelfde doel nastreven'.

Van Aelst heeft ook aandacht gevraagd voor de situatie op de stations Arkel en Sliedrecht. Ze wil dat knelpunten daar snel en zonder onnodige bureaucratie worden opgelost.