Raadspraat: met de trein

23 oktober 2015

Raadspraat: met de trein

Vroeger  reed er af en toe een trein richting Dordrecht en Geldermalsen. De NS wilde het onrendabele lijntje afstoten en er kwam een ‘vreemde’ aanbieder op ons lijntje rijden. Met de nodige scepsis werd het geheel bekeken in het begin. Trad er geen verslechtering op, hoe zou het  gaan met de kaartjes, de service en zo waren er meer vragen.

Ondertussen zijn we gewend aan Arriva en blij met de grote hoeveelheid treinen die op ons lijntje rijden. Ook hebben we er een heel aantal stations bij gekregen. Met het OV gaan is nog nooit zo makkelijk geweest vanuit Gorinchem. Eerst de stoptrein, overstappen in Dordrecht op de intercity en voor je het weet ben je in Rotterdam, Den Haag of een andere stad. Het aantal reizigers is de afgelopen jaren gegroeid.

De NS heeft het plan opgevat om minder intercity’s te laten rijden naar Breda en Rotterdam. Vanuit Dordrecht. Dat is niet alleen heel vervelend voor Dordrecht, maar heeft ook gevolgen voor alle plaatsen aan de Merwede Lingelijn. Voor reizigers wordt het minder interessant om de trein te nemen als de reis langer duurt en ingewikkelder wordt. Dat zal vooral invloed hebben voor de forenzen. Studenten hebben minder keus. Ook voor toeristen zal het minder interessant worden om met de trein naar onze stad te komen. Als je veel reistijd hebt, heb je relatief minder tijd om de stad te bezoeken. Ook maak je eerder de keuze voor een andere stad, want natuurlijk erg jammer is. Gorinchem heeft de toerist zoveel te bieden.

En wat nu te doen? We moeten gezamenlijk een vuist maken om te zorgen dat we onze goede verbindingen houden. Provincie én gemeenten langs de Merwede Lingelijn moeten dit samen duidelijk maken aan de verantwoordelijke staatssecretaris. De SP roept onze gemeente in ieder geval op zich hier vol voor in te zetten.

Deze column van fractievoorzitter Nanine van Dalen verscheen deze week in de Stad Gorinchem.