Rode mandjes in het Piazza

12 november 2014

Rode mandjes in het Piazza

Tijdens de raadsbijeenkomst van 11 november 2014 heeft Karl Lutterkort namens de SP fractie vragen gesteld over de ‘rode mandjes’ bij de supermarkten van AH en Jumbo, die bestemd zijn voor middelbare scholieren

Onder scholieren en hun ouders bestaat hier over de nodige verontwaardiging, ingegeven door het feit dat scholieren als groep apart worden gezet en behandeld worden als potentiële bron van overlast en als potentiële dieven. Dit klemt temeer, omdat het begrip ‘scholier’ geen bij de wet omschreven begrip is en veel van deze jongeren later op de middag en in het weekend in deze winkels terugkeren als medewerkers van de betreffende supermarkten blijkbaar zijn zij dan plotseling geen bedreiging meer.

De vragen luidden als volgt:

• Is het College van B&W met ons van oordeel dat in het onderhavige geval sprake is van een misschien niet zeer ernstige, maar toch duidelijke vorm van discriminatie?

• Heeft het College, mede in het licht van de dubbelzinnige manier waarop genoemde jongeren door betreffende supermarkten tegemoet worden getreden, begrip voor de gerezen verontwaardiging?

• Acht het College het moreel aanvaardbaar dat jongeren in winkels binnen deze gemeente gediscrimineerd worden en zo nee, welke mogelijkheden ziet zij om deze discriminatie te beëindigen?

Namens het college werden de vragen door burgemeester Barske beantwoord, hij bleek van mening te zijn, dat er geen sprake was van discriminatie.
Het gedrag van de groep scholieren met name in de pauze van school geeft de winkeliers volgens hem voldoende aanleiding om eisen aan die groep te stellen bij het winkelen. Hij had het daarbij met name over het “proletarisch winkelen”. Dat de jongeren zich er over opwinden vond hij begrijpelijk, maar hij vond dit geen discriminatie waartegen van overheidswege moest worden opgetreden.