Een zegen?

19 april 2014

Een zegen?

In zijn wekelijkse column in het AD Rivierenland geeft Roy Grünewald zijn visie op allerlei zaken en gebeurtenissen in onze stad en streek. Soms gaat het over kleine voorvallen, die op grappige wijze het beeld van onze samenleving schetsen. Soms gaat het over hete hangijzers in de politiek, over cultuur of over monumenten.

Op 7 april houdt hij op bijna oudtestamentische wijze een bespiegeling over de gevolgen van het huidige zorgbeleid. Hij doet dat aan de hand van een verhaal over een krasse 93-jarige opa en diens toekomst in de komende tien jaar. Maar eigenlijk schildert hij als een profeet het beeld van zichzelf en zijn eigen perspectief. Een toekomstbeeld, dat hij met talloze stadgenoten deelt. Verzorgingshuizen die sluiten vanaf 2014. Hij geeft de mogelijkheden aan die je als hulpbehoevende bejaarde nog kunt benutten. De tekst van de column vindt u hier

Aan het slot geeft hij aan, wat het ultieme middel is om aan de zorgsores te ontkomen, nl. de dood. Hij vertelt dat de gemeente als zorgtaak krijgt om cyaankalicapsules vrij verkrijgbaar te maken.

Conclusie: elke overleden bejaarde is straks een zegen voor de gemeentelijke begroting. Het is wachten op de eerste dode, aldus Grünewald. En ‘niemand’ is daarvoor verantwoordelijk. Echt niemand.

Op 14 april gaat Roy Grünewald op dit thema verder zie hier , onder meer omdat hij zoveel reacties heeft gekregen. Hij schetst ook in deze column een draconisch beeld van de anonieme technocratie en bureaucratie waarin het “zorgbeleid” verzeild is geraakt. Hij haalt de oude Grieken er nog bij, de boetes die je kunt krijgen zonder dat er iemand bij is betrokken en waartegen je bij Niemand kunt protesteren. Hij besluit zijn stukje met de verzuchting, dat Niemand een leger aan controleurs op allerlei gebied heeft. Maar wie controleert de controleurs? Niemand.

Niemand? Waarom gaat Roy hier niet verder, hij weet toch ook wel beter? Wie hebben de partijen gekozen, die bezig zijn onze verzorgingsstaat af te breken onder het motto dat een participatiemaatschappij veel leuker en beter is? De meerderheid van onze Nederlandse kiezers vond het kennelijk nodig dit neo-liberale kabinet in het zadel te helpen. De wrange karikatuur die Roy Grünewald schetst, is een keuze.

Een keuze die wij niet gemaakt hebben en ook niet wensen te maken. We kunnen alleen maar hopen, dat al die kiezers bij de volgende verkiezingen nog eens aan de “profetie” van Roy Grünewald zullen terug denken bij het invullen van hun stembiljet. Het moet en kan socialer, aan de SP zal het niet liggen! We mogen hopen, dat Roy Grünewald zich dan zijn profetie nog herinnert en met ons de strijd tegen de afbraak en vervreemding zal voeren.

‘Niemand’ mag het niet winnen!

Cees Van der Roest

N.B. Doe mee met de SP en steun het verzet tegen de sluiting van verzorgingshuizen, zoals Steyndeld. Klik hier

Vul het formulier in en stuur het ook door aan familie en vrienden!