We zijn toch niet gek. Een verslag.

18 november 2011

We zijn toch niet gek. Een verslag.

Onder leiding van SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt discussieerden donderdagavond Gorinchemers in De Heul over de Griekse schuldencrisis en de oplossingen die de SP kan en moet bieden. Na een discussie van zo'n twee uur over deze complexe zaak was die er overigens nog niet.

Paul Ulenbelt

De avond, die goed bezocht werd, begon met het vertonen van de film Europa, toen nu en straks Daarin legt Jan Marijnissen aan de hand van tekeningen uit hoe Europa ontstaan is, en dat we nu op een kruispunt in de geschiedenis staan. Kiezen we voor meer van hetzelfde, meer van het neoliberalisme, meer van het ondemocratische Europa, of gaan we voor zeggenschap, democratie en een sociaal Europa?

De aanwezigen waren het er over eens dat we voor de tweede keuze moeten gaan. Maar hoe? En hoe beteugelen we de banken en de rest van
de financiële sector? Hoe lossen we de crisis op? Moeten we de boel maar in elkaar laten storten? Moeten we uit de euro stappen? Dat laatste was volgens Ulenbelt een hele moeilijke vraag. De gulden herinvoeren zou hoe dan ook veel geld kosten, net als het steunen van een nieuw, groter, noodfonds.

Aan het einde van de avond, na een heleboel goede vragen, was de conclusie dan ook dat er weinig concrete oplossingen zijn. De SP heeft ze wel, enkele jaren geleden stelde de Kamerfractie een 30-punten-plan op om de financiële sector te hervormen, maar is er genoeg draagvlak voor?